Na světě je jen pár vyvolených značek, které patří v cyklokrosu po tolik let ke světové špičce, Stevens je jednou z nich. Nyní zrovna prožíváme období renesance cyklokrosových kol, nějakou tu krosku dnes chce mít doma kde kdo, protože „terénní silnička“ je prostě velmi praktická. Na vlně gravel biků se vezou i cyklokrosy a tak toto pojetí cyklistiky dobře zapadá i do naší krajiny, která je plná cest pro cyklokros jako stvořených.

Konstruktéři u Stevens dobře ví, čím si získat zákazníka. Navrhnout kolekci špičkových závodních strojů je věc jedna a pokračovat v kvalitě u toho nejlevnějšího druhá. A to je oč tu běží. Šestice cyklokrosů na hliníkových rámech nabízí  rozumné osazení a ceny.

Ani nejdražší model Vapor na Ultegře 2×11 není vzhledem k výbavě a ceně lehce nad padesát tisíc drahý. Na opačném konci nabídky najdeme Tabor téměř za polovinu, co stojí Vapor.  Tabor je určen pro ty, kteří spíše s typem takovéhoto kola začínají, je velmi dobře osazen a těžko se na něm hledají slabá místa. Tabor se vyrábí již několikátou sezonu a stále je velmi populární, daří se u něj držet cenu na úrovni nižší střední třídy, letos je dokonce o něco levnější.

Některé bicykly Stevens pojmenovává podle míst spjatých se závodní cyklistikou, to není nic neobvyklého, ale zase kolik takových jmen pochází z Česka, toto zůstane  asi dlouhou dobu jediné. Tabor si ve své kategorii vede velmi dobře, lehká, levná,  funkční, snad i hezká kroska, navíc s tímhle názvem, to nelze jen tak přehlédnout. Je postavena na kvalitním rámu klasické konstrukce z hliníkové slitiny, jde o třikrát zeslabovaný hliník řady 6061.

Na rámu je dobře patrné tvarování trubek hydroformingem. Čístý design podtrhují všechna vedení bowdenů a hadiček vnitřkem rámu. Zadní stavba má horní vzpěry rovné, spodní však prohnuté. Třmen mechanické kotoučové brzdy TRP Spyre je   namontován na vnitřní stranu patek přímo na IS přípravu rámu, která je jeho součástí. Přední hliníková vidlice Stevens S-Lite má dostatečně robustní tvar a možnost namontování blatníku, ten lze přišroubovat i k zadní stavbě a udělat z bicyklu cestovní stroj do nepohody.

Kolo je osazeno sadou Shimano Tiagra 2×11, před dvěma lety byl Tabor prodáván se Shimano 105, ale to stál o deset tisíc korun více. Nakonec byla zvolena nižší sada, která se pro vstupní model cyklokrosového bicyklu lépe hodí. Převodníky jsou 50/34 a kazeta 12-28. Co není na tomto kole Shimano, pochází přímo od Stevense z jeho koncernové značky komponentů Oxygen. Pláště Schwalbe G-One Bite mají šířku 40mm a to nejsou ještě na limitu prostoru v rámu. Jde o speciálku na Gravel a Adventure kola, takže je jasné, kam nás s tímhle strojem Stevens posílá. Jedná se rychlé a při tom stabilní gumy. V téhle šířce si s Taborem užijeme hodně zábavy. S účinnými kotoučovkami a širokým rozsahem řazení je Tabor výzvou i pro náročnější stoupání v terénu. Díky variabilitě velikostí si ho může osedlat téměř každý, začíná se na výšce 47 a končí v 62 cm, osm velikostí je celkem nadstadnard. Kolo váží 11 kg a má maximální doporučenou hmotnost jezdce 115 kg. Cena je sympatických 25 990 Kč, bicykl z kolekce 2019 je již v prodeji , například zde

Text a foto: Mike Koukal

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here