Jakmile jsem dostal echo, abych si vyzvednul Matto na test, blesklo mi hlavou, že ten název znám. To je přeci kros, který jsme měli doma kdysi dávno a to jméno stále žije, kolikátá je to letos generace už ani snad nedokáži spočítat. Za ty léta se Matto stalo synonymem pro krosová kola české značky Apache, když si otevřeme katalog z jedné i z druhé strany, tedy klasické krosy i elektro krosy, vždy to bude Matto v mnoha modifikacích. U elektrokol také není Matto nováčkem, ale letos se může pochlubit zcela novým rámem a nepřeberným množstvím verzí.
Nová generace rámu Matto vychází z úspěšných předchůdců a přidává k tomu nadhodnotu v podobě speciálně tvarovaného rámu pro baterii, která je tak částečně integrována. Není sice moc skryta, ale v rámu drží pevně a ani opticky nijak neruší. Tím chtěl básník říci, že i částečná integrace může působit harmonicky, pokud se pracuje s detaily.
Matto je jedním z klíčových elektrokol značky Apache, vychází vstříc tak nějak opravdu všem a snaží se obsáhnout všechny cenové kategorie a motorizace. Stále tak mají šanci koupit tento z hlediska geometrie výborný rám i uživatelé mající hlouběji do kapsy. Zadní pohony jsou pro někoho už v současnosti pase, ale je to pořád nejlevnější varianta elektrokola. Matto tak nabízí šest základních verzí se zadními motory. Dámské i pánské rámy, cena 30-40 tisíc. I v této nejnižší třídě krosů nabízí Apache kvalitní značkové baterie s kapacitou 13-16 Ah zasazené do moderních rámu designu 2018/2019. Ovšem nás zajímá skupina, která je o stupeň výše, kde se točí výhradně středové motory. Apache je prvním českým výrobcem, který kdysi přinesl do sériovové výroby kvalitu středového pohonu Bosch. To ho pasovalo do role lídra výrobců elektrokol u nás, postupně se na elektřinu Apache přeorientoval u většiny produkce. Krom systému Bosch se prosazuje cenově dostupnější Bafang. V případě Matto je to poměr 3:2 ve prospěch Bosche. Pokud zvolíme středový pohon Bafang, ušetříme více jak deset tísíc korun oproti systému Bosch. Tím máme na mysli výkonově srovnatelné pohonné jednotky s vyšším točivým momentem.
Tento stroj v sobě nezapře sportovního ducha. Vzhledově nám hodně připomíná horské elektrokolo, se kterým má mnoho společných znaků, ovšem je stále krosem na úzkým osmadvaceti palcových pláštích. Základem je přepracovaný hliníkový rám, který je letošní novinkou řady Matto. Najdeme na něm moderně profilované trubky, na té spodní je tvarově uzpůsoben pro umístění baterie, to vypadá velmi dobře. I to, jak je plochá horní trubka zešikmena a plynule navazuje na horní vzpěry zadní vidlice. Matto má takovou opravdu sportovní vizáž. Z praktického hlediska se šikmý rám lépe ovládá. Vyšší přední část napomáhá komfortu, rám je spíše kratší a tak se tak něj jde vždy poskládat celkem pohodlně. Stále je však posed v limitu sportovního krosu, pozice řídítek dalo by se říci neutrální. Vytažená sedlová trubka je spojena navíc s horní trubkou vzpěrou, která může sloužit při manipulaci s kolem jako jakési madlo. „Domeček“ pro středový pohon je v rámu otočen pod úhlem čtyřicet stupňů do osy spodní trubky, není to jen esteticky lepší řešení, ale výrazně se tím i zlepšuje průchodnost terénem.
Model MX disponuje sestavou komponentů, která bude vyhovovat i náročnějším uživatelům této kategorie. Předně je to vzduchová vidlice, která u klasických bicyklů rozděluje nižší a střední třidu, vzduch je prostě lepší nejenom možností individuálního nastavení tlaku, ale i komfortem. Dnes se již příliš neobjevují drahé super citlivé pružinové vidlice a tak se svět zaměřuje spíše na vzduchové pružení. SR Suntour je předním světovým výrobcem a právě na kvalitní crossové vzduchové vidlice má monopolní postavení, ostatní značky tuto kategorii směřují hlavně do MTB. Vidlice na elektrokole Matto MX má zamykání páčkou na řídítkách, je to rychlé a bezpečné, mít všechny ovladače po ruce na jednom místě. To podtrhuje sportovní styl tohoto elektrokola.
Z dalších dílů musíme vyzdvihnout řazení s deseti rychlostmi, zvláště u elektrokola je to praktické. Kdo si myslí, že s elektřinou bude méně řadit, je na omylu, efektivní jízda vyžaduje správné řazení a především do kopců jsou větší pastorky potřeba, proto je i dobrá deseti rychlostní kazeta. Vzhledem k velkému rozsahu se pak eliminuje použití jednoho převodníku vepředu. Zde je docela velký, se 44 zuby, to má u crossu své opodstatnění. V této kategorii nepotřebujeme super lehké převody, abychom například vyjížděli traily někde pod lanovkou, na sklony všech cest jinak převody s rezervou postačí. Kazeta 11-36 je tak dobrou volbou. Silný středový pohon vám pak umožní točit klikami tam, kde by jste to jinak už pouze vlastní silou nedali. Zde je Bafang Max Drive, moderně v rámu natočený směrem ke spodní rámové trubce. Disponuje točivým momentem až 80 Nm, nebojte, nohy vám neurve, jen pocítíte jeho sílu v lehkosti šlapání. Je to takový vlk v rouše beránčím, naprosto tichý, nenápadný, při tom výkonný.
Baterie je zasazena do předem připraveného rámu, který je pro tyto účely přesně vytvarován. Při vyjmutí stačí klíčem odemknout zámek lehce zatlačit baterii směrem dolů. Uvnitř plastové schránky jsou poskládány lithium-iontové články značky LG. Můžeme volit dvojí kapacitu a to buď 13, nebo 16 Ah. Doporučujeme tu vyšší, rozdíl je pouze 2 tisíce korun.
Podstatnou výhodou systému Bafang je možnost individuálního nastavení. Není třeba natvrdo zasahovat do systému, vše lze nastavit pomocí barevného TFT displeje. Ten má multifunkční vyobrazení všech hodnot najednou, tj. rychlosti, času, ujeté vzdálenosti i stavu baterie. V grafické podobě se zde zobrazuje momentální výkon. U displeje je novinkou USB konektor pro dobíjení např. smartphonu. Po přepnutí do servisního menu můžeme volit nám vyhovující hodnoty. Atraktivní je především rychlostní limit, který je tak diskutovaným tématem. Musíme však pamatovat na to, že na veřejných komunikacích máme zákonný limit 25 km/h. Pouze mimo ně jsme od tohoto osvobozeni. Naše testovací elektrokolo bylo nastaveno na 35 km/h a to jsem si výhradně v terénu pořádně užili. Člověk tomu rychle podlehne, zvykne si, ale je třeba jezdit stále s rozumem. Větší rychlost zvyšuje i riziko kolize, protože v očích ostatních jste pouhým cyklistou, u kterého nepředpokládají velkou rychlost. U všech elektrokol jsou důležité dobré brzdy, namontované hydraulické kotoučovky Shimano Acera jsou se 180mm kotouči dostatečně účinné. Kola jsou vybavena kvalitními českými ráfky Remerx a plášti Schwalbe Smart Sam, které jsou na crossové kolo snad úplně nejlepší volbou, co známe.
Testovaná elektrokola u nás prochází procedurou střídání mezi jezdci, nikdy nejezdíme jedno kolo pouze jedním člověkem, abychom byli co nejobjektivnější. Matto MX tak prošlo rukama e-bikerů i klasických cykloturistů, mužů, i žen, bylo zajímavé, jak se kdo stavěl k jeho jízdním vlastnostem. Pro bikery zvyklé vychutnávat rychlé cross country se jevilo jako mimořádně sportovní, z hlediska srovnání s jinými elektrickými krosy. Síla pohonu spolu s výbornou vidlicí, řazením a celkově dobře řešenou geometrií přináší ovoce v podobě mimořádných zážitků i na dlouhých trasách. S Matto se nedá moc unavit, ukrajuje kilometry jak nůž v másle, Smart Samy nekladou přílišný odpor a lze s poklidem točit i převody do pomala, abychom udržovali vyšší konstantní rychlost a neotáčeli nohami jak turbínou. Nebudeme lhát, že jsme si každý nezkusili tu pětatřicítku, to je pak opravdu fičák, prostě okolo třiceti ve volném prostoru, pokud nikoho neohrožujeme si to s tímhle crossem maximálně lze mimo veřejné komunikace užít.
Terény jsou drncavé, ale pokud to má člověk v rukou, tak to prostě dá. Kluci si zkusili např. brdskou hřebenovku po červené, kde je to samý šutr a kořen a přijeli vysmátí. Hlavně jak lehce se tam z Dobříše vyhoupli průměrnou rychlostí klusajícího jelena. Pokud s Matto skáčete po mechových šutrech, tak vás dokonce i pozdraví pravověrní bikeři na trialových fullech, kteří jinak na vše, co je pod proudem, ohrnují nos. Druhá skupina pasažéru tohoto torpédoborce byla z řad turistů. To jste mohli poznat už při předávání. Nezajímal je počet převodů ale dojezd a možnost montáže nosiče. Byli zvědaví, kde se dá případě baterka nabíjet a jak se odpojuje. Naše odpověď zněla „Sundavat nemusíte a domů dojedete vždy, pokud nepojedete 24 hodin LeMans“ No a byla to pravda, s kapacitou 16 Ah, rozumem a Bafangem Max to je vždy kolem sto kiláků, výrobce uvádí tedy až 160 km, ano optimálně, ne jet „plný knedlík“ někam nahoru do skal, to pak stačí i třetina k tomu aby jste skončili s prázdnou nádrží. Na dlouhé štreky má Matto komfortní posed skratší horní trubkou, docela fajn sedlo a vysoko řídítka, ne však moc, aby jste zase neztráceli balanc ve výjezdu.
V kategorii elektro cross nabídne Matto široké použití, jak sportovněji založeným jezdcům, tak i turistům s klidnější náturou. Bafang je díky torznímu sensoru vždy obeznámen jakým tlakem působíte na pedály. Přizpůsobí se vám a nabídne přesně tolik síly, které je třeba. Jeho projev je kultivovaný a výkon vysoký. V případě volby nejnižšího stupně asistence je zase úsporný. Síla motoru např. do velkého kopce má zajímavý nástup, není to nic brutálního, ale stále vás táhne dopředu. Stačí mít navolený druhý stupeň asistence, aby jste se bez zadýchaní vyplazili na kopec. Bafang možná nemá takové jméno jako jeho německá, či japonská konkurence, ale jede stejně dobře. Apache odladil aktuální řadu crossů Matto takovým způsobem, že se vám nebude chtít sesednout. My jsme na něm najeli přes 400 km a žádné problémy.
Bližší informace o tomto zajímavém stroji a dalších elektrokolech značky Apache najdete na webu společnosti Elektrokola, s.r.o. , tato firma se zabývá prodejem, montáží a testováním elektrokol včetně odborného poradenství.
Text: Pavel Nekvinda, Foto: Mike Koukal
Jedná se o velmi schopný elektro cross se širokým použitím. Své si na něm najde sportovně orientovaný jezdec, ale i náročnější cykloturista. Výhoda je ve velkém množství vyráběných verzí. Zrovna ta s Bafangem Max se nám zdá nejzdařilejší, již z hlediska ceny v poměru k technickým parametrům.
APACHE MATTO MX 2019 – TECHNICKÁ SPECIFIKACE
Cena: 45 990 Kč (16 Ah)
Modelová řada: 2019
Velikost rámu: 17″ / 19″ / 21″
Velikost kol: 28″
Rám: dural 6061
Počet rychlostí: 1 x 10
Hmotnost: 21,0 kg
Pohonná jednotka: Bafang Max Drive 250 W
Baterie: LG Li-Ion 36V / 16 Ah (576 Wh)
Ovládací rozhranní: TFT Colour
Nejvyšší rychlost: 25 km/h (možno nastavit v servisním menu)
Dojezd: až 160 km (v závislosti na zatížení, jezdeckém stylu a profilu trati )
Odpružená vidlice: SR Suntour NCX D Air RL-DS, zdvih 63mm (vzduchová se zamykáním z řidítek)
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Kazeta: Shimano Alivio HG 300 (11-36 zubů)
Řetěz: KMC X10e
Brzdy: Shimano Acera M396 (kotouč 180 mm
Náboj přední: Shimano Alivio M4050
Náboj zadní: Shimano Alivio M405
Ráfky: Remerx Top Disc (622-19 mm
Pláště: Schwalbe Smart Sam (622-42 mm
Řídítka: Spectro (31,8 mm / 680 mm)
Gripy: Velo Lock-On (ergonomické
Představec: Spectro (31,8 / 80 mm)
Hlavové složení: Spectro (semi-integrované, prům. ložiska)
Sedlovka: Spectro (30,9 / 350 mm)
Sedlo: Spectro Sport
Pedály: Alloy