MEKKA V OBORU
Stejně jako se vyvijí cyklistika, mění se i skladba výstav a veletrhů. Eurobike byl vždy Mekkou v oboru, největší a nejpestřestřejší paletou současných trendů. Ten, kdo chtěl v branži něco znamenat, nesměl na této akci chybět. Eurobike původně, když začínal, doslova smetl kolínskou IFMU, na kterou zůstaly jen drobky, veškeré prémiové, především bikové značky se tehdy přesunuly do Friedrichshafenu. Pamatujeme ty časy v roce 1995, to byla naše první návštěva ještě v malém skromném areálu. Tenkrát nechyběly ani legendy z oboru, které byly osobně přítomny u expozic. Veletrh tak měl opravdu mezinárodní charakter, nebyl tak bombastický, jako dnes, ale mohli jste zaznamenat boom horské cyklistiky v přímém přenosu, sahnout si na prototypy a popovídat s opravdovými legendami. Eurobike postupně rostl na síle a měnil se jeho mezinárodní charakter spíše na klasický západoevropský veletrh s velkou mírou podílu na německy mluvící země. Na řadu přišel zbrusu nový veletržní areál s perfektním zázemím jak pro odborníky, tak i novináře a vystavovatele. Trendy začalo tehdy být maximální soužití s výstavou, tedy bydlet hned pár metrů vedle, zúčastnit se všech těch nekonečných party a prezentací a pak nakonec skončit v kempu třeba společným večernímu grilování s obchodními přáteli.
VRCHOLY A PÁDY
Byly to nádherné časy plné krásných setkání a nezapomenutelných zážitků. Ale firmy začaly počítat, nové modely měly hotové již dlouho před Eurobikem a kontraktační charakter se začal vytrácet, byla to pak spíše taková show pro lidi. Dost drahá. Začaly tedy postupně odpadávat někteří velcí hráči a k nim se přidávali další. I tak měla výstava slušnou úroveň dlouho dobu i bez nich. Po té nastal významný zlom, výstava se prodloužila o tzv. Public days pro běžné návštěvníky a k tomu se ještě přidaly testovací dny Media days. Najednou z toho vzniknul plně nabitý týden. Ne každé firmě tohle vyhovovalo. Různě se experimentovalo. Napřed byly testovací dny celkem daleko od Friedrichshafenu, pak zase v lese u areálu, atd. Vše vyvrcholilo minulý rok, kdy testování bylo přesunuto již na červenec do Alp a pak hned ve stejný měsíc výstava. Tento pokus se zcela nepovedl a letos je to tak, že Alpy v červenci zůstaly, ovšem výstava se koná tradičně na začátku září, dokonce je letošní termín asi vůbec nejlepší, protože se začíná až 3.září, což z hlediska dovolených atd se jeví jako velmi rozumné řešení. Ovšem charakter výstavy je jiný, možná i zajímavější, než známe. Díky ochodu velkých výrobců kol se uvolnil prostor pro jiné. Prestižní plochy u hlavních uliček se tak zaplní značkami, kteří naopak prezentaci potřebují. Když projedete seznam vystavovatelů 2019, najdete především velké množství výrobců komponentů a doplňků, vedle toho mnoho doposud neznámých značek a také stále nějaké ty tradiční, kterých je stále dostatek. Vše samozřejmě hodně v duchu elektro cyklistiky, ale nejen to, hodně se nyní podporuje tzv. „start up“ , je dobře, že Eurobike tento trend následuje.
NÁKLADNI ELEKTROKOLA S RAKETOVÝM NÁSTUPEM
Nákladní elektrokola, tzv. cargo je momentálně rychle na vzestupu. Proto i na Eurobiku bude letos věnována tomuto segmentu patřičná pozornost. Vystavovat bude dvaatřicet specialistů, tedy značek, které nevyrábí nic jiného. Krom toho má cargo v nabídce i dost tradičních značek. Mimo Českou republiku jsou nákladní elektrokola velmi rozšířena to ještě z dob, kdy nebyly elektromotory. Ve Friedrichshafenu se budou cargo koly zabývat odborníci v rámci programu Eurobike Academy. Jen pro zajímavost, v Německu se v roce 2018 prodalo 40 000 elektro cargo kol v cenách od 4-8 000 Euro. Takže mezi těmi 1400 vystavovateli jistě uvidíme mnoho „náklaďáků“.
ČESKA STOPA
S uvolněním atraktivních ploch se naskytla možnost prezentace značkám, které by dříve o takováto lukrativní místa musela beznadějně bojovat a čekat ve frontě. Bývalo tradicí, že ona značka je na svém místě mnoho let a nikdy jinak, ono když spočítáme kolik je plochy a hal, docela to zjednodušovalo orientaci návštěvníků a když už jste tam byli třeba po desáté za sebou, tak jste i dospěli k určitému stereotypu. Nyní je vše zcela jinak a to je možná i dobře, alespoň pro nás, že si budeme moci prohlédnout celkem velké stánky u nás domacích značek jako např. Superior, Rock Machine, Apache, Rubena, Nutrend, Lawi, Remerx, R2, atd. Samozřejmě „naše“ značky byly tak nějak přítomny vždy, ale nyní se nám zdá, že mají lepší pozice
Foto:Eurobike