F
Pro mnohé ikonická značka Camelbak přišla již v roce 1989 jako první s nápadem vozit si na kole nápoj ve vaku na zádech a nasávat ho hadičkou. Tehdejší zakladatel, Američan Michael Eidson, firmu nakonec vlastnil pouhých šest let, od dob, co jí prodal několikrát měnila majitele, mezi tím se její hodnota oproti první transakci až sto násobila, v současnosti od roku 2015 společnost vlastní korporát Vista Outdoor. Camelbak si hodně pomohl armádní výrobou, která pokrývá téměř polovinu produkce, křest ohněm byla pro něj především invaze v Perském zálivu. V České republice se Camelbak prodává již od počátku devadesátek od úplně prvního modelu, také jsme měli tu čest jeden tenkrát vlastnit a máme ho doposud. Značka má tedy u nás již téměř třicetiletou tradici a stala se synonymem pro pití z hadičky při sportovních aktivitách.
Zleva: první Camelbak z počátku devadesátek, M.U.L.E. před patnácti lety a M.U.L.E. 2021
Přezky po stranách batohu disponují háčky na přichycení přilby. Pod ní můžeme popruhy stáhnout třeba bundu, nebo deku
NESMRTELNÁ LEGENDA
Pokud jste se někdy v minulosti již o batohy s rezervoáry zajímali, pravděpodobně jste narazily i na název M.U.L.E. (Multi Use Long Expedition). Se stejně pojmenovaným batohem Camelbak v podstatě kdysi začínal, šlo o koncepci spojit rezervoár a klasický batoh do jednoho. První vaky Camelbak byly určeny hlavně na pití a jejich další přepravní kapacita byla jen symbolická. Až sedm let po založení značky vstoupil na scénu MTB model M.U.L.E., což už batoh byl a krom úložného prostoru obsahoval i rezervoár.
V dalších letech mnohokrát Camelbak inovoval úplně všechno, u rezervoáru vstupní otvor, systém spojování u hadice, funkce ventilu a jeho uzavírání, i samotný objem rezervoárů a jejich materiál. Bylo důležité, jak do batohu rezervoár vkládáme a kudy vede hadice, jak snadný je přístup k napití a jak ho lze automatizovat za jízdy, jak rychle plnit i jak účinně vyčistit, prostě i samotný rezervoár je docela věda a každá značka si to řeší úplně jinak. Když se vyvine nový rezervoár, dostane ho vždy celá paleta batohů Camelbak.
Dlouhým vývojem prošel i samotný batoh M.U.L.E., jiné jsou materiály, rozdělení vnitřního prostoru, atd, ve své době je to vždy high-tech produkt. Příkladem může být odvětrávání zad, před nějakými patnácti lety měl M.U.L.E. systém jednoduchého polstrování, který stále můžete najít u mnoha výrobců, ovšem dnešní M.U.L.E. je zase někde jinde, má velmi sofistikovaný zádový systém. Poslední verze M.U.L.E., letošní novinka, má mnoho vychytávek a zajímavých detailů, o kterých si ještě povíme. Od pohledu se jeví jako malý, při tom jde o typ na celodenní ježdění, do kterého se vejde tří litrový rezervoár, potřebný vercajk a třeba i bunda s mikinou, případně ještě chránič páteře. Na ebikery výrobce myslel speciální kapsou na rezervní baterii, pokud používáte klasickou, tak se to hodí, pokud ne, do příslušné kapsy můžete zastrčit třeba nabíječku, nebo bagetu. Jedná se vskutku o malý velký batoh, tj malý zvenku, velký uvnitř.
Batoh, organizér, chránič páteře a tří litrový rezervoár
Speciální kapsa na baterii, hluboká venkovní přední kapsa, boční kapsa na rezervoár a chránič páteře, pohotovostní malá boční kapsička
ROZDĚLENÍ ÚLOŽNÉHO PROSTORU
M.U.L.E. Pro 14 je batoh na celodenní ježdění, na první pohled ani tak nevypadá, díky jeho kompaktnímu tvaru a maximálnímu využití všech prostor. Tohle budou znát fotografové, kteří u svých batohů potřebují odnést co nejvíce v co nejmenším objemu. Ten je u M.U.L.E. 11 litrů + vak na pití 3 litry. M.U.L.E. vyniká velkým množstvím kapes, které jsou ovšem vymyšleny tak, aby vám z báglu nic neviselo ani nevyčuhovalo. Osobně mám rád vše schované, třeba i na úkor trochu většího objemu, dodává mi to pocit klidu, že něco neztratím, či nepoškodím za jízdy.
Takže se podíváme dovnitř. Základem jsou tři samostatné prostory, hlavní má dole kapsu se symbolem baterie, do které se zasune její spodní část, aby nám uvnitř neplandala. Její lem je opatřen gumou. Dá se využít i pro jiné účely. Nad touto kapsou najdeme dvojitý úložný prostor chráněný síťovinou, který je opatřen zipem. Vyplňuje celou vnitřní stěnu batohu až nahoru. Hodí se třeba na doklady, peníze, drobné atd, díky průhledné síťovině budete mít přehled, co v těchto kapsách máte a při jízdě se vám drobnosti nikam nerozsypou. Na těžší menší předměty, speciálně třeba na nářadí, má Camelbak již tradičně samostatný zavinovací organizér, který si pak uložíme, jak potřebujeme. U této nové verze potěší velká přední venkovní kapsa, která nyní zabírá celou plochu batohu až nahoru. Má dostatečnou velikost třeba i na objemnou bundu, aby se do ní celá schovala a nic netrčelo. Kapsa je opatřena na bocích pružnou síťovinou a pásky, lze pak ještě vše stáhnout a batoh zafixovat. Třetí velký prostor je v zadní části a vstupujeme do něj z boku po rozepnutí zipu. Je určen na rezervoár, ale také páteřák (za příplatek), který je oddělen samostatně, nachází se zde také jedna malá kapsa na eventuální zasunutí spodku vaku. Tak a máme plně naložený batoh, pokud budeme chtít mít rychlý přístup třeba k mobilu, peněžence, klíčům, či brýlím, má na to M.U.L.E. speciální kapsy. Nahoře na zadním dílu je již klasická kapsička s jemnou podšívkou třeba na brýle. Pak je tu pohotovostní kapsička na zip na levém boku, ke které se dostaneme, aniž bychom batoh museli sundávat. Třeba na klíče úplně super. Také se můžeme rozhodnout, kde chceme mít mobil. Zda v této kapse, nebo v té vystlané nahoře, či přímo na bederním pásu, kde jsou po obou stranách průhledné elastické kapsy s rychlým přístupem, ty jsou ale určeny primárně na tyčinky, nebo gely. No a co se nevejde dovnitř, lze připnout dvěma popruhy na spodku batohu, na pásky z boku lze eventuálně připnout přilbu, mechanismus má speciální háčky. Vzhledem ke své velikosti má M.U.L.E. nezvykle velký počet různých kapes, což ho ve finále dělá větším, než se zdá. To jsme zažili i při testování, kdy jsme nemuseli z té připravené hromady věcí na stole nic dávat pryč, prostě se všechno vešlo.
Široký vstup do rezervoáru s madlem a háčkem, magnetická přezka, uzavíratelný ventil
REZERVOÁR NA TŘI LITRY
Jak jsme uvedli v úvodu, rezervoáry Camelbak za sebou mají třicetiletou historii plnou inovací, to nemá žádná jiná značka, ale tím nechceme za každou cenu někoho vyvyšovat, je to prostě fakt. Náš batoh využívá tří litrový vak CamelbakCrux LR, jedná se o systém s hadicí o velkém průměru pro rychlý průtok. Hadice je připojena k rezervoáru a ventilu rychlospojkami. Ventil je navržen maximálně ergonomicky, abychom ho měli při pití co nejblíže, aktivuje se lehkým skousnutím, má ovšem také páčku, kterou lze zcela zavřít. V praxi stačí pití ovládat skousnutím a zavírání ventilu je určeno spíše pro přepravu batohu, či jeho skladování. Hadice je vedena ramenním popruhem, její konec je upevněn na hrudním popruhu, kde jí drží magnet, popruh lze výškově nastavit. Magnety jsou tam vlastně dva, protože se jedním zapíná hrudní popruh. Na toto zajímavé řešení je třeba si trochu zvyknout a nastavit přesně pozici držáku magnetu, jinak se nám ze začátku stávalo, že z něho hadička sjela třeba nechtěným pohybem ruky, ale šlo to postupně naladit na postavu jezdce. Pak to fungovalo naprosto bezchybně. Rezervoár Crux LR se dovnitř zasouvá bokem batohu, když ho naplníte na tři litry, jde tam dost na těsno a vyžaduje to i trochu šikovnosti, vak lze uvnitř pověsit na připravené poutko. Plnění vaku je snadné díky velkému šroubovacímu otvoru, pro manipulaci je opatřen příslušným madlem. Materiály použité na batoh jsou dost pevné, zádová část tužší a tak se u nového Camelbaku vak musí trochu natlačit, čím déle pak bágl používáte se tyto operace usnadňují, tím jak je tkanina poddajnější.
Detail lamel chrániče páteře
CHRÁNIČ PÁTEŘE IMPACT PROTECTOR
Batohy Camelbak jsou již nějakou dobu kompatibilní s integrovanými chrániči páteře Impact Protector od stejného výrobce. Sice si páteřák přikoupíte navíc, ale zdraví je přeci nejdůležitější. A nemusíte ani přemýšlet o tom, že na váš styl jízdy je zbytečný, ono se totiž může stát fatální zranění i při zdánlivě neškodném pádu. Camelbak využívá unikátní lamelový systém, kdy je chránič složen z několika vrstev plátů z termoplastické pěny o dvojí hustotě. Chránič váží pouze 264 g. Je pružný se schopností přizpůsobení tvaru páteře. M.U.L.E. má na páteřák speciální kapsu hned za rezervoárem, s kterým sdílí společný prostor. Impact Protector má certifikaci dle evropské normy, EN 1621-2, ta dvojka na konci znamená, že splňuje přísnější normu úrovně 2. Tato vyšší ochrana říká, že v případě nárazu musí vstřebat tolik, aby zbytková energie byla méně než 9 kN a nesmí překročit 12 kN. Oproti levelu 1 je to definované jako o 50 procent nižší přenos síly. Impact Protector ale vykazuje mnohem menší hodnotu, 4,97 kN. Jen pro představu, energie 9kN odpovídá 917 kg a Impact Protector dokáže absorbovat až 94 procent energie nárazu.
Celá záda batohu jsou překryta síťovinou a pod ní je speciální „chytré“ polstrování F
ZÁDOVÝ SYSTÉM
U každého batohu a to nejen cyklo, je alfou a omegou zádová část. Otázkou je, jak zajistit dostatek vzduchu mezi tělem a batohem a při tom batoh udržet na zádech stabilní a aby je také co nejméně je zatěžoval. Z toho pak vychází různé kompromisy. Camelbak u tohoto modelu nabízí nový zádový systém Air Support Pro. Ten je vymyšlen tak, aby se vás batoh dotýkal pouze síťovinou, která je natažena po celé ploše zad batohu. Tři bloky polstrování najdeme až pod ní. Dva podélné a jeden v oblasti beder. Polstrování pod síťovinou je extra prodyšné díky porézní pěně, navíc se vašich zad dotýká jen sporadicky. Pokud budete šlapat v turistickém tempu, tedy typickém pro ebike, tak vám garantujeme suchá záda. Jestliže začnete makat a tepovka půjde hodně nahoru, tak sice najdete nějaké stopy potu v oblasti ramen a beder, ale jinak budete stále v suchu. Ultra prodyšná síťovina je použita i na popruhy a bederní pás. Proudění vzduchu za vašimi zády je tak docela účinné a když k tomu přičtete pěnové polstry a minimum kontaktu, tak vás napadne jestli se dá ještě v tomto jít někam dál. Tohle se Camelbaku opravdu povedlo
CELKOVÉ ZHODNOCENÍ
Asi takhle si představujeme ideální batoh na celodenní vyjížďky, Camelbak ho vypiplal téměř k dokonalosti. M.U.L.E. Pro 14 není prioritně navržen jako ultra lehký, na zádech sice perfektně sedí, ale pokud pojedete někam na méně jak tři hodiny, v podstatě ho nepotřebujete, jelikož nevyužijete zcela jeho kapacitu a bude pro vás jen zbytečnou hmotností navíc, ale zase pokud v sedle budete trávit delší čas, tak je naprosto fenomenální. Usazení na těle je perfektní a to i z hlediska ramen a pasu, byli jsme překvapeni, jak může být i dvojitá síťovina příjemná. Na zádech ani plně naložený bágl nepřínáší negativní pocity. U tohoto modelu je dobře vyřešeno rozložení hmotnosti, kdy většinu nesou vaše bedra. Tří litrový vak je prostě luxusní záležitost pro bezstarostnou jízdu v divočině, páteřák dodá zas trošku pocitu bezpečí. I celkové uspořádání úložných prostor nám bylo sympatické, tedy až na boční kapsu, kam se rezervoár hůře umísťuje. Nakonec i ty magnety se nám líbily a vidíme v nich budoucnost. Sice jsme M.U.L.E. nebrousili nikde o skálu, ale už když si batoh osaháte, je vám jasné, že materiál je extra pevný, má také jistou vodě odolnost, jelikož nemá integrovanou pláštěnku. Batoh se prodává i v dámské verzi, která je menší a také tvarově je přizpůsoben ženské postavě. Součástí je vždy třílitrový rezervoár, chránič páteře je nutné přikoupit zvlášť.
Batoh Camelbak M.U.L.E. Pro 14 se prodává za doporučenou cenu 3 699 Kč. Všechny varianty a příslušenství najdete na eshopu přímo u dovozce Progresscycle
PLUS
Uspořádání vnitřního prostoru
Komfort nošení
Velmi účinné odvětrávání zad
Magnet u hrudní přezky a ventilu
Funkce ventilu a vysoký průtok
MÍNUS
Lehce vyšší hmotnost
Boční přístup k rezervoáru