Dánská společnost Ceramic Speed je známá produkcí drahých tuningových dílů s vlastními keramickými ložisky pro přehazovačky. Zabývá se také řetězy, ovšem ne vlastní výrobou, ale optimalizací pro co nejmenší tření, kde pak garantuje počet kilometrů, dokud ošetření vydrží. Nejedná se jen o chemické procesy, ale každý řetěz má i mechanicky ošetřené kluzné povrchy. Ovšem v cyklistice je známá především projektem revolučního pohonného systému s dříve nevídanou účinností.

Před čtrnácti měsíci firma Ceramic Speed přišla s futuristickou vizí řazení Driven, kdy je síla mezi pedály a zadním kolem přenášená hřídelem, stará myšlenka, která byla mnohokrát v historii realizována, ovšem vždy oproti řetězu s mizernou účinností.  Futuristický projekt byl představen jako koncept s tím, že se dále bude vyvíjet do fungující podoby. Nyní se na veletrhu Eurobike objevuje Driven znovu a je vidět, že konstruktéři nezaháleli. Systém je oproti té nejdokonalejší klasice o 49 procent účinnější. Pak je tu ještě další plus a je menší odpor vzduchu. Na to byl již systém zkoušen v aerodynamickém tunelu značky Specialized na modelu Venge. V aerodynamice se dosáhlo zlepšení o 3 procenta oproti klasickému řazení, což úsporu až 8 vteřin na 40km.

Dánové před rokem přišli mimo jiné i s tvrzením, že jejich systém nabídne účinnost 99 procent. Tato slova nebral nikdo zas tak úplně vážně, protože šlo jen o nefunkční koncept, navíc s omezením pouze na silniční kola.  Driven je tedy opět na scéně v dospělejší podobě, na které inženýři značky rok spolupracovali s katedrou mechanického inženýrství Universtity of Colorado. Systém na pohled není nijak složitý, jde o duální konfiguraci pastorků, spojenou hřídelem, na které ale nejsou ozubená kola, nýbrž věnce s malými keramickými ložisky. Ty se otáčí a malá ložiska přesně zapadají do zubů pastorků, obrácených směrem vně z rámu.

Vepředu je věnec s ložisky fixní a obíhá pouze po jednom pastorku, vzadu je však po hřídeli posouván po jednotlivých pastorcích. Řazení je bezdrátové, kdy řadící mechanismus, pohon i baterie jsou umístěny uvnitř duté karbonové hřídele. V případě celoodpruženého rámu je vtip v tom, že karbonová hřídel je teleskopická a i když se zadní kyvka pohybuje, tak jsou ložisková kola stále na svém místě. Technici zdá se zatím úspěšně vyřešili i nabíhání ložisek na zadní pastorky. Vodící kolečko s ložisky pracuje podobně jako dvojspojkový systém u automobilu, protože je rozděleno na dvě poloviny, při zařazení převodu se napřed posune na své nové místo první část, druhá pak hned následuje, vše se děje velmi rychle a přesně.  Pro dosažení maximální účinnosti systém Driven pracuje s jednadvaceti hybridními ložisky značky Ceramic Speed. Na veletrhu Eurobike 2019 byl systém Driven osazen na celoodpruženém stroji Canyon

Každé ložisko obsahuje kuličky, které jsou o 58 procent lehčí a 2-3x tvrdší, jak tradiční ocel, což zvyšuje rychlost ložiska o 30-50 procent. O tom, jestli se systém uchytí rozhodne budoucnost. Zatím se zkouší na silničním kole ve vysoké zátěži na velodromu a Eurobike nám odhalil i variantu pro celoodpružená horská kola. Oproti minulému roku je to ovšem velký pokrok, zvláště vyřešení elektronického systému řazení a proměnné vzdálenosti hřídele pro MTB fully. A když nic jiného, tak má firma na léta postaráno o publicitu

Foto: Mike Koukal/ BikeNet.cz