Kanadskou značku Norco znají především milovníci klasických horských kol. Je spojena se sjezdovými disciplínami a trailovým ježděním, dnes nově i moderními gravel biky. Zkrátka a dobře patří do přírody, hluboko do lesů a případně i na legendární traily, jako je například North Shore nedaleko Vancouveru, kde je jako doma. Prostě pořád trochu kultovka, i když v posledních letech rozkročena do více disciplín a mířící na více zákaznických skupin cyklistů po celém světě.

Když jsme se před čtyřmi, třemi nebo i dvěma lety ptali zástupců značky na mezinárodních veletrzích, případně dotazovali přímo českého dovozce Petra Kubu z firmy Pedalsport, kdy se můžeme těšit na nějaký zajímavý e–bike s logem Norco, tak se všichni nervózně kroutili a ošívali, škrábali se za uchem, dívali se jinam anebo nás odbyli se smíchem a mávnutím ruky. Jakoby elektrokolo Norco bylo jen nějakou fantasmagorií anebo pojmem, který se nesmí nahlas vyslovit. A hle, co se nestalo zanedlouho poté: nabušený elektrofull Norco je najednou zde a po premiéře ve druhé polovině loňského roku už patří do standardní nabídky. A nutno říct, že se opravdu povedl, je o něj zájem a je v podstatě rozebraný.

TICHÁ PŘÍPRAVA

Inženýři od značky Norco novinku připravovali dlouho a v tichosti, aby mohli vyjít rovnou s hotovým produk-tem. Na první pohled si kvůli vidlici s 16cm zdvihem možná řeknete, že je to skoro až enduro či malý sjezďák, ale stále se jedná spíše o všestranné all-mountain elektrokolo zrozené pro trailové dovádění. Nese název Sight VLT a jeho finální podoba je opravdu nekompromisní a bez začátečnických chyb, jako by snad firma chrlila celoodpružené e-biky už nejméně deset let!

Stroj nevznikl žádným náhodným výběrem rámu z asijského katalogu, ale je to originál vycházející z prověřené platformy klasického modelu Sight bez motoru. Značka při návrhu elektrokola od počátku nedělala žádné kompromisy z hlediska designu oproti klasickému fullu. Cílem bylo, aby i e-bike dobře vypadal a neudělal ostudu. A nejenom dobře vypadal, ale i dobře jezdil, takže prioritní byly též jízdní vlastnosti a splnění požadavků pro drsné zacházení na trailech.

Odpružený karbonový rám tvoří s motorem a baterií jeden tuhý celek. Integrovaná je baterie i pohonná jednotka Shimano. Pokud budete chtít baterii vyjmout, není to zas tak jednoduché a musíte se dobývat do spodní trubky. Nejprve demontovat kryt a vyklopit celý pohon, až potom vysunout baterii. Spodní rámová partie je patřičně vyztužena, aby rám pod silou jezdce a pohonu neuhýbal do strany. Současně je ale zajištěna patřičná flexibilita a pohlcování jemných vibrací. Sight VLT je opravdu tuhý a na poměry celoodpružených elektrokol i lehký stroj kategorie all-mountain (váží „pouhých“ 22 kg, což je v dané kategorii vynikající hodnota).

DOKONALÁ INTEGRACE

Pohon byl svěřen středovému motoru Shimano STEPS E8000, což se dalo předpokládat, neboť toto je pro většinu výrobců z řad producentů klasických kol nejjednodušší cesta k elektrokolu. Ovšem Norco nic nepodcenilo, věnovalo energii do vývoje a výsledkem je ladné zakomponování motoru do karbonového rámu.

Srdce milovníků integrace hned povyskočí, pohon z rámu naštěstí ne, neboť je pevně uchycen do středového šasi. Uvnitř spodní rámové trubky najdeme již zmíněnou integrovanou baterii s kapacitou 630 Wh. Nabíjení je snadné přes konektor na rámu, jenž má ochranný kryt zamezující vnikání vody a nečistot. Ovládací displej na řídítkách v případě tohoto e-biku slouží i ke kontrole zařazené rychlosti, jelikož byl exkluzivně až v České republice a z iniciativy distributora dovybaven elektronickým řazením Shimano Di2, které je napájené přímo z baterie motoru.

LÉTÁ I STOUPÁ

Pocity z jízdy jsou fantastické, neboť toto elektrokolo nejezdí, ale takřka létá! Relativně nízká hmotnost a perfektně nastavené těžiště dává tomuto e-biku druhý dech v podobě velmi snadné ovladatelnosti. Dostat ho do vzduchu je záležitostí okamžiku. Na trati jinak skvěle drží stopu, je stabilní i v rychlých sjezdech, kde kola mohou ustřelit na nerovnostech. Dobře umístěná ochrana rámu nijak nenarušuje design a zabezpečí lak před případnými oděrkami od odletujících kamenů ve sjezdu. Také ve výjezdech bylo Norco příjemné a díky pohonu jsme zvládli všechna stoupání. A kdo se zasekne a sleze, může stroj potlačit a pomoci si alespoň funkcí Walk Assist. Velkorysá kapacita baterie 630 Wh dovolí opravdu dlouhé výlety, a pokud budete aktivně vkládat vlastní sílu a jezdit převážně na Trail nebo Eco, pak vás čeká opravdový celodeňák a s tím spojený trénink.

Platforma Sight se vyznačuje moderní geometrií s delším rozvorem, která dělá e-bike stabilním ve vyšších rychlostech. Zásluhu na tom nesou i pružicí jednotky FOX, vidlice se zesíleným průměrem nohou a zadní vzduchový tlumič stejné značky. Kinematické uspořádání zadního od-pružení se vyznačuje mimořádnou trakcí v širokém spektru terénu. Vzhledem ke strmějšímu úhlu sedlové trubky a dobře navržené jízdní pozici šlapete pod sebe, máte možnost si pohrát s těžištěm a výjezdy jsou překvapivě snadné i v problematických strmých pasážích. Právě systém odpružení VLT je navržen pro vyvážené jízdní vlastnosti ve výjezdu i sjezdu.

Aktivní odpružení nabízí vzadu 150 mm zdvihu, což bohatě stačí k přežehlení klasických trailů i ke stabilizaci podvozku a jezdce v rozmlácených pasážích plných kamenů a kořenů.

VERDIKT

Pohon Shimano funguje výborně. Dovolí užívat si naplno podpory v re-žimu Boost a letět cestou necestou, anebo nabídne pouze mírnější asistenci třeba na střední stupeň Trail a jezdec má rázem možnost více se zapojit a našlapat toho také dost za své. Na žádost dovozce byla na tuto testovačku namontována elektronická řadicí sada Shimano XT Di2 a původní komplet od Sramu (včetně kazety s 12 pastorky) byl tedy demontován. Řazení je precizní a přesné bez jediného zaváhání. Staromilci mu na chuť jen tak nepřijdou, ale lovci novinek mohou být odteď ve střehu – tohle funguje a tohle musíte mít! A kde jinde si elektroniku od Shimana naplno užít než na takovémto krasavci, který svého jezdce ukázkově hýčká a střeží v bezpečí. Ale když je čas radovánek a měření sil, tak umí být též skvělou oporou a rovnocenným partnerem přesně podle odvahy a sil pilota.

NORCO SIGHT VLT

Doporučená cena: 179 990 Kč (cena je za základní verzi, tedy bez elektronického řazení umístěného na testované variantě)

Hmotnost: 22,39 kg

Rám: karbon, zadní osa 12×148 mm

Vidlice: Fox Performance 36, zdvih 160 mm

Tlumič: Fox Float DPX2 Performance, zdvih 150 mm

Řazení a přehazovačka: Shimano XT Di2 11 speed, elektronické (v sériové verzi je Sram GX Eagle 12 speed)

Sedlovka: BikeYoke Revive Dropper

Motor: Shimano STEPS E8000

Baterie: integrovaná, 630 Wh

Kola: DT Swiss H1700 Spline 30

Pláště: Maxxis Minion 27.5×2.6“

Kontakt na výrobce: www.norco.com

Kontakt na dovozce:www.facebook.com/Norcobicycles.cz

Text a foto: Zdeněk Dokoupil/ Mike Koukal