V posledních letech se ve světe objevuje mnoho elektrokol v „moto vintage“ stylu, snadná dostupnost a relativní jednoduchost pohonů dává výrobcům šanci jednoduše navrátit zašlou slávu slavných motocyklů. Vedle značek zcela nových se pak objevují i ty, které už mají něco za sebou.
Legenda pokračuje…
Italjet patří mezi tradiční italské výrobce motocyklů, kořeny značky sahají až do konce padesátých let. V devadesátých letech Italjet šokoval svět skůtrem Dragster, který se vzhledově a konstrukčně naprosto odlišil od tehdejších skůtrů a je dnes vystaven v Muzeu moderního umění v New Yorku. Italjet byly vždy zajímavé motocykly s vlastní duší, značku založil Leopoldo Tartarini syn prodejce motocyklů Ducati, který za tuto značku i úspěšně závodil, po čase se osamostatnil a založil Italjet. To bylo v roce 1959 a o čtyřiapadesát let později Itajet přichází s elektro biky, které evokují historické motocykly. V případě tohoto elektrokola se ale musíme přenést až do dvacátých let, protože nám nejvíc připomíná slavné motorky z téhle doby.
Výbava bez kompromisů
Abych se přiznal, nejsem zrovna nadšeným příznivcem elektrokol, které se vezou na retro vlně, jelikož jsou tyto stroje často technicky dost pozadu oproti mainstream produkci ebiků sází hlavně na vzhled. O to více jsem byl překvapený, jak je tento stroj vypiplaný do všech detailů v duchu současných trendů, zde nemůže nic namítat ani zkušený cyklista.
Rám má vyroben z leštěného hliníku, s precizními svary. Veškeré součástky jsou z kvalitního materiálu, všude je vidět leštěná alu slitina. Kombinace stříbrné s hnědou barvou je mimořádně elegantní. Model Ascot je k mání v různých modifikacích výbavy i motorizace, včetně středové. Tahle se jmenuje Classic a využívá vepředu nábojový motor značky Bafang. Vzadu má také „buben“, ale to není motor, nýbrž převodovka DeVinci. Rám má klasickou siluetu cruiseru s prohnutou spodní trubkou, baterie je naštěstí zakomponována pod horní trubku a to je opravdu majstrštyk. Celá je přikryta do kůže, která je nádherně prošívaná, i baterie uvnitř není jen krabicí, ale spíše takovým elegantním kufírkem s koženým madlem. Bicykl je vybaven parádní paralelogramovou vidlicí s vinutými pružinami, která je i dostatečně bytelná. Sedlo Brooks má taktéž pružiny a bylo vyrobeno speciálně pro Italjet. Veškeré kožené obložení a doplňky krom sedla jsou vyrobeny ručně značkou AG Spalding Bros new York. Všechny kožené doplňky ale nejsou dodávány k elektrokolu hned v základu. Za příplatek si můžete dokoupit nádherný kožený kryt řetězu, brašničku pod sedlo, nosič a brašny, s nimi je stroj naprosto dokonalý a asi málo kdo odolá si je nepřikoupit.
Za ten pocit z jízdy to stojí
S respektem otáčím klíčkem v zapalování vedle nádrže, tedy vlastně v zámku u baterie. Motor nás sice neoblaží bublavým zvukem, jak by někdo mohl čekat, ale pohled na kokpit s koženými doplňky také není k zahození, ještě si nastavím své mechanické náramkové bondovky podle quartzových hodinek umístěných na představci, abychom sjednotili velitelský čas a mohu vyrazit vstříc zážitkům a dobrodružství. Sedlo Brooks už známe, nicméně toto je hotová pohovka, ve které plujeme jen tiše krajinou. Oproti klasickému cruiseru jsou řídítka kapku výše, což je vidět i na množství podložek pod představcem. Gripy mají příjemný ergonomický tvar, v levé části řídítek jsou klasická tlačítka Bafang pohonu, napravo pak otočná rukojeť převodovky NuVinci. Třicet kilo těžké monstrum jde uvést do pohybu velmi snadno. Zpočátku musíme počítat s rejdem jak u mašiny, Italjet zatáčí poklidně s vetším radiusem, vidlice má celkem umírněný sklon, pokud srovnáváme se standardními cruisery, je Italjet velmi stabilní a dobře se vejde i do zatáček. Kolo je postaveno na malých čtyřiadvacítkách, ovšem tří palcové šíře, což je pro stabiliní jízdu ve stopě to nejlepší řešení. Přední vidlice je jistě jednou z hlavních ozdob stroje, nechybéí mosazné prvky, není to žádné „šméčko“ a je opravdu funkční a tuhá v torzi. Vidlice byla příjemným překvápkem, jelikož jsme pár podobných už kdysi zavrhli právě pro nízkou torzní tuhost. Co se týká pohonu, je přední motor dobrým tahounem. Převodovka NuVinci s plynulým převodem a variátorem vynikne právě u tohoto typu kola, vůbec nevadí že máme zadní naboj přes dvě kila těžký, vždyť ani předek není jako pírko.
Ascot je tak perfektně vyvážen. Neměli jsme ho na nějaké extra dlouhodobé ježdění, ale stačil nám předvést všechny přednosti. Ocenili jsme i nutné zbytečnosti, jako zvonek, který zní jak kostelní zvon, nebo automatické zapínání světel za šera pomocí senzoru. Je to elektrokolo nadčasové, úžasně vyšperkované, ze kterého má člověk dlouhodobou radost. Po stránce jízdních vlastností nás příjemně tento stroj překvapil. A pokud bychom měli hodnotit image, styl a duch e-biku, zaslouží si absolutorium !
Foto a text: Mike Koukal / tento test est vyšel také v tištěném časopise Electric Bike Action 6/2019
ITALJET ASCOT CLASSIC
Kontakt na dovozce: www.zeusbike.cz
Cena: 91 880 Kč (akční sleva 20 procent)
Pohon: Bafang 8FUN, přední bezkartáčový, 36V, 250W
Ovládací panel: LCD, 5 stupňů asistence+walk
Baterie: LG Li-ion, 17,6 Ah, 612 Wh
Nabíječka: 36V, 3A, nabíjení na max.5 hodin
Dojezd: až 80km
Rám: alu, leštěný povrch
Vidlice: pružinová, tuhá konstrukce se dvěma pružinami, čtyřmi ložisky a mosaznými díly
Převodovka: NuVinci Nfinity C8, v zadním náboji
Brzdy: hydraulické kotoučové, kotouče 203mm
Kliky: alu, řevodník 24 zubů
Řetěz: KMC Gold
Řídítka a představec: alu
Sedlovka: alu
Sedlo: Brooks
Pláště: 24×3.0“
Ráfky: 24×39“ alu dvoustěnné
Hmotnost: 28 kg
Velikost rámu: 19“