Deset let v první linii

Všichni, kdo se zajímají o elektrokola, znají pohony značky Bosch. Jedná se o největšího a nejvýznamnějšího z výrobců v oblasti prémiových elektrokol. Samostatná divize Bosch Ebike Systems začala pracovat již v roce 2009. Hned od začátku měla oproti konkurenci výhodu v obrovských zkušenostech z oblasti elektroniky a akumulátorů. V roce 2010 Bosch představil svůj první elektromotor pro jízdní kola, již tehdy se jednalo o špičkový středový pohon. O pět let později značka výrazně expanduje na trhu horských elektrokol a nabízí pro tyto účely speciální motor Bosch Performance CX.  Díky společnosti Bosch se elektrokola stala fenoménem současné cyklistiky, až později přišla konkurence, která se snažila nabídnout to, co Bosch neměl, například kompaktnější motory vhodnější pro geometrie celoodpružených kol. Bosch tak postupně inovoval své modelové řady, ovšem nejvýraznější změna přichází právě teď, v roce kdy je tu s námi Bosch Ebikes již 10 let.

Myslet na zadní kolečka…

Oproti mnoha asijským a jiným výrobcům má Bosch v elektrokolech zcela specifický přístup. Neexistují alternativy baterií, displejů atd, vše je striktně nabízeno pouze se značkou Bosch u partnera, společnosti Magura, která zajišťuje veškeré náhradní díly. Výhodou je vysoká kvalita, okamžitá dostupnost  i drobných dílů k deset let starým systémům. Jednotlivé prodejny, aby mohly servisovat Bosch, musí absolvovat školení a dostat certifikát. Pak si mohou zakoupit speciální diagnostiku, která je dvojího druhu. Ta obecná na pohonnou jednotku, kterou by měl mít každý servis, který to myslí vážně a pak tu ještě existuje speciální diagnostika baterií Bosch. Pokud je servis proškolen, může na motorech Bosch provádět pozáruční servis mechanických dílů, tj například ložisek a soukolí. Elektroniku zajišťuje Bosch. V případě záruční doby provadí vše specialisté u Bosche. Diagnostika v cykloservisu vám zkontroluje celý systém, popřípadě identifikuje hlášení poruch, může pomoci třeba i nastavit synchronizaci se světly atd, možností je tam mnoho a pro správnou funkci systému není od věci ji času zapojit. S Boschem si kupujete tedy nejen kvalitní motor, ale i určitý klid, že vám bude vše fungovat dlouhá léta bez nervů.

Hlavní novinka – Performance CX

Již jsou tomu čtyři roky, kdy Bosch představil svůj nejsilnější motor pro elektrokola, určený především pro MTB. Nyní se dočkal zbrusu nového nástupce. CX je vlakovou lodí značky a v prémiovém segmentu klíčový pohon, který poslední dobou především u celoodpružených elektrokol začal ztrácet na atraktivitě díky větším rozměrům. Nyní je vše jinak a Bosch je opět v první linii. Nový motor je o padesát procent menší, než předchůdce, dá se tak lépe integrovat do celoodpružených rámů. Je také výrazně lehčí, hmotnost se díky hořčíkovému pouzdru snížila o pětadvacet procent, nyní váží cca 2,9 kg. Síla zůstává stejná, nabízí maximální točivý moment 75 Nm, ovšem podpora pomoci je vyšší, nyní je maximum až 340 procent, dříve bylo 300. Zapracovalo se také na jízdních režimech. Speciální mód eMTB určený pro jízdu v terénu byl přeprogramován pro konzistentní výkon v širokém rozsahu kadence.  Systém tak bude více nakloněn přirozené jízdě, jako třeba na závodním MTB. Dokáže akceptovat okamžitý sprint, naproti tomu i třeba jízdu podle kadence na složitém povrchu. Aby se jízda v terénu co nejvíce podobala přirozené jízdě, ale s podporou motoru.

Nejsilnější Turbo režim je nyní plynulejší, ne tak trhaný, při tom je stále stejně super silný. Čtyři režimy jinak zůstávají zachovány, stejně jako u předchůdce. Mechanické změny na novém motoru výrazně přispěly k několika zlepšením. Málý pastorek zmizel a nahradil jej  velký převodník. Uvnitř již není mini převodovka, ale síla se přenáší přes velké ozubené kolo. Motor tak nemá žádný vnitřní odpor a jízda bez asistence je tak mnohem lehčí a akceptovatelná. Poznáte to hlavně když při 25 km/h systém odpojí asistenci a šlapete za svoje, přechod je mnohem příjemnější. Změny se také dotkly ergonomie. Došlo k zúžení tzv. Q faktoru, což je vzdálenost čelních ploch klik od sebe, zjednodušeně, čím bude vyšší, tím budete mít obě nohy dále do strany od rámu, přirozené se jeví mít je co nejblíže u sebe.  Zde se podařilo jej zúžit na hodnotu 175mm. Jedna novinka se týká kontroverzního tuningu. Pokud budete chtít systém přečipovat a odblokovat rychlost, tak vám motor pak nabídne pouze jízdu v nouzovém režimu s omezením výkonu, protože dokáže již zásah identifikovat. Napravit zpět to pak bude moci jen výrobce bicyklu ve spolupráci s Boschem.

Více možností displejů

Vedle klasických displejů Bosch se nyní budeme moci  rozhodnout i pro nové alternativy. Pokud si dokoupíme tzv Smartphone Hub, tedy adaptér na mobilní telefon, lze pomocí speciální aplikace COBI.Bike. Budete tak moci sledovat navigaci, poslouchat hudbu, sledovat kde jste a zapisovt data z jízdy například do aplikace Strava. Tato alternativa je vhodná především na turistiku, ovšem ne na MTB stezku.  Ovšem je tu zcela nový displej s názvem Kiox s barevnou grafikou. Přes Kiox lze ovládat i odpružení značky Fox. Novinkou je také aplikace Bosch eBike Connect, ze kterou si zaktualizujete bezdrátový software. Pro praktické ebikery stále zůstává v nabídce minimalistický displej Purion na levé straně řídítek. Poskytuje pouze nejdůležitější údaje a nelze ho napojit na externí aplikace, ale i tak je stále asi pro mnoho lidí tím nejlepším řešením. Vzniknul v roce 2017 a určitě jednou přijde třeba s barevným displejem a bezdrátovým připojením.

Kompatibilní i nekompatibilní baterie

Světu elektrokol Bosch vládnou integrované baterie s názvem Power Tube. Před dvěma lety představený typ 500 byl nyní rozšířen o 400, tedy lehčí, s menší kapacitou a levnější. Hodí se pro městská elektrokola, kde není třeba tolik energie a také třeba jako záložní aku do báglu pro terénní elektrokola. Skutečným vrcholem nabídky je ovšem nová integrovaná baterie Power Tube 625.  Nemyslete si ale, že s ní budete upgradovat současnou baterii 500, ta nová je totiž nejen o 700 g těžší, ale i bohužel o několik centimetrů delší, ale můžete si zase koupit nové elektrokolo, s novou baterkou a motorem, takhle asi myslí Bosch, aby se zase něco vydělalo

Foto: Bosch Ebike Systems