Cykloturistika je u nás velmi oblíbená, a proto i zájem o treková, crossová, či turistická kola byl vždy velký. A týká se to i kategorie elektrokol. Vždy jde o to samé – nalézt pohodlný bicykl pro výlety do přírody s co nejvíce univerzálními vlastnostmi.

 Abychom se svezli svižně a relativně komfortně po silnici i třeba polní cestě a u toho se nemuseli příliš hrbit. Značka Totem má v této kategorii velmi zajímavé elektrokolo, které zaujme několika faktory. Je konstrukčně povedené, s dobrými komponenty včetně elektrického pohonu a nyní za sympatickou akční cenu.

Totem Course disponuje kvalitním rámem z hliníkové slitiny s profilovanými trubkami. Rám tak dostal do vínku extra tuhost, přitom je koncipován jako klasický, bez zbytečných extravagancí. V jeho středu je umístěn výkonný elektromotor BEWO, což je cenově příznivější alternativa středového pohonu, osvědčená u mnoha výrobců. Právě středový pohon vyniká velkou účinností ve srovnání s pohony nábojovými, které v této kategorii nižší střední třídy elektrokol také najdeme. Nedochází u něj k přehřívání a jeho síla je znát hned v prvním stoupání. Dokáže pomoci i v nejnižších rychlostech. A když přidáte, motor přidá s vámi. Jízda je tak velmi plynulá a podobá se jízdě na klasickém kole.

Záleží pak na tom, jaký stupeň asistence zvolíte, zda se necháte unášet zcela lehounkým šlapáním do pedálu na nejvyšší stupeň asistence, či pojedete více za svoje. Samozřejmě lze jet i ze zcela vypnutým motorem, třeba na rovině to můžete slušně rozjet a díky koncepci tohoto elektrokola s užšími plášti nebudete ani moc cítit odpor. Stupeň síly motoru si navolíte na přeh ledném LCD displeji na řídítkách. Nemusíte mít obavy, že brzy vyčerpáte energii, výrobce garantuje dojezd cca 100 km. Totem Course je vybaven výkonnou baterií s kapacitou 14 Ah, to je v současnosti u všech výrobců, i u těch nejrenomovanějších, vrchol nabídky. Li-ion baterie je částečně zapuštěna do spodní rámové trubky, jedná se o tzv semi-integrované provedení. Baterie je tak dobře zafixována v rámu a lze ji v případě potřeby i jednoduše vyjmout. Jinak je uzamčena v rámu a nabíjí se přes konektor. Hmotnost je 21,7 kg, což v této kategorii je dobrá hodnota. Pokud budete chtít hodit na rám brašny, na zadní stavbě jsou všechny závitové otvory na nosič, případně i oba blatníky. Jelikož má kolo stojánek, tak i plně naložené se dá rozumně parkovat.

Elektrokolo Totem Course je k dispozici ve dvou velikostech, 17,7 a 20,5“. Rozměr kol je 700C, šířka plášťů 35 mm. Namontované jsou značkové Kendy s univerzálním vzorkem. V tomto rozměru existuje nepřeberné množství typů a tak si v budoucnu můžete přezout třeba na čisté slicky, nebo naopak na něco terénnějšího. Odpružená vidlice Suntour NEX pracuje na pružinovém systému s olejovou tlumící patronou. Zdvih má 63mm. Jde o základní spolehlivý model.

Totem Course hodně sází na jistotu a proto je většina dílů od značky Shimano. Přehazovačka Shimano Acera spolupracuje s páčkami Acera a kazetou Shimano 11-34. Převodník BEWO má 44 zubů a tak je poměr převodů dostatečný jak pro jízdy s menší frekvencí po rovině, tak i prudší výjezdy. Sice v případě silného středového motoru není třeba tolik řadit, ale jízda je pak více přirozenější, pokud udržujete stejnou frekvenci šlapání.  Sedmirychlostní řadicí systém je z dlouhodobého hlediska rozumným řešením i z důvodů levné výměny náhradních dílů. Brzdy jsou zde z důvodů praktičnosti véčkové Promaxy, páky mají z bezpečnostních důvodů snímače pro odpojení motoru. 

Totem Course je nyní k dispozici v pánské variantě za akční cenu 27 490 Kč, navíc v obou velikostech a v modré i černé barvě. Více informací najdete zde: http://feltbikes.cz/Trekingove-elektrokolo-Totem-Course-36V-14-Ah-2019-TIP!–DARKY,1205.html

Text a foto: Mike Koukal