Je příjemné, že i mezi elektrokoly najdeme tzv. „kultovní“ výrobce, kteří nám spolu s bicyklem dají určitou nadhodnotu. Jelikož se francouzská značka Moustache věnuje od začátku výhradně elektrokolům, může všechen svůj potenciál směřovat pouze tam

Dalším faktem je, že u Moustache pracují šikovní lidé, kteří místo aby se nechali „inspirovat „ nápady jiných, vymýšlejí raději své. Tímto přístupem je Moustache vždy o krok dopředu, to se letos třeba ukázalo v integraci baterie a motoru, těžko bychom hledali estetičtější řešení v souvislosti se systémem Bosch. Na druhou stranu Moustache dokáže operativně měnit celou koncepci, když po několika letech velmi úspěšné kombinace kol 27/29 začal osazovat terénní elektrokola ve většině pouze koly 27.5. Nakonec zůstala kombinace velkého kola vzadu a malého vepředu u hardtailů s XC zaměřením a symbolicky u jednoho celoodpruženého trailbiku. No a zrovna u super modelu Samedi 27/9 Trail Limited. Je vidět, že Moustache tuto koncepci stále miluje

Jednotný design na první pohled

Abychom vás nemátli, že Moustache dělá pouze monstra do terénu. Nabídka je celkem pestrá, najdeme devět kategorií elektrokol, nechybí ani takové libůstky jako tandem se dvěma baterkami, či ladné silničky, nebo designově čistá dětská odrážedla ( bez motoru ), všechny rámy nesou rukopis značky a poznáme na první pohled, že jde o Moustache. Modelů celkově není zrovna málo, kolem padesátky. V kategorii horských elektrokol převažují trailová elektrokola, která jsou k dispozici už v několikáté generaci. Většina je celoodpružených, avšak stále jsou k dispozici hardtailové verze, letos tedy pouze dvě.

Konstrukce rámu pevných biků má s celoodpruženými Moustache mnohé společné. Robustní rámové trubky jsou identické a celkově zaměření strojů je obdobné. U Moustache má pevné elektrokolo do terénu stále své opodstatnění, na třípalcových pláštích s vyladěnou geometrií je to skvělá alternativa pro jezdce, kteří chtějí hravý stroj a dávají přednost jednoduchosti konstrukce. Co je na Moustache vlastně tak jedinečného, vždyť podobných elektrokol jsou mraky, to by si každého hned napadlo. Ano podobných, ne ovšem stejných, aby Moustache fungoval dokonale jako celek, nesmí se opomenout žádný detail, například čtrnácti zubový pastorek, je sice super mít pohon Bosch CX, to má ale většina horských elektrokol, ty dva zuby navíc ale v extrémních výjezdech udělají neuvěřitelnou službu. Většina konkurence má standardně šestnáctku, toto je specialita Moustache, že máte strojek vyladěný hned bez nutnosti dalšího tuningu.

Je elektro hardtail pro enduro ježdění již přežitkem?

Schválně, řekněte někomu, že si koupíte pevné elektrokolo za 120 tisíc, hodně lidí vám odpoví, že to raději „fulla“. Ovšem proč se pohupovat, když to není třeba. Zkusili jste někdy jet na opravdu tlustých gumách ? Jasně, na těch to jede pomalu, ale tady máte na pomoc motor a ten vám je odlehčí až tak, jako, kdyby jste jeli na galuskách. Pokud nejde opravdu o extrémní sjezdy, tak vám tlusté pláště hodně pomohou, nejen odtlumit rázy, ale především s trakcí. Kluci od Moustache to vidí podobně. Proto i mezi záplavou celoodpružených trail biků na rozměru 27.5×2,8“ stále existují i obdobně zařazené pevné stroje.

Pracovní sobota

Modelová řada Samedi 27/9 čítá pět modelů pevných strojů s pohony Bosch. Samedi je v překladu sobota, takže při vzpomínce na brigády našich otců můžeme vyrazit alespoň pilovat stezku na trailu. U této modelové řady přetrvává do nedávna dost výrazná specialita Moustache, což je přední devětadvacítkové kolo a zadní sedmadvacítkové. Jinak jsou tyto kola zaměřena především na xc vyjížďky. Dále následují dva terénní tandemy a jeden cross country speed pedelec, k našemu kolu se dostáváme až u označení Samedi Off 6 a 8.
To jsou dva poměrně monstrozní ebiky postavené na stejných šířkách trubek, jako celoodpružené trailbiky nové generace Moustache. Novou generací se rozumí integrace baterie a motoru do rámu.

Samedi Off 8 je opravdu elegantní stroj, mohutný hliníkový rám skrývá v útrobách dolní trubky integrovanou baterii Bosch o kapacitě 500 Wh. Jelikož má rám po stranách kryté otvory pro nabíjení a zamykání, jedná se jinak o standardní ukotvení, ovšem zapuštění baterie není pouze estetický přínos, ale také nám posunuje těžiště co nejvíce ke středu rámu. Plastový kryt baterie stačí jen lehce zaklapnout, dole je pružinka, ani za jízdy se nám nestalo, že by baterka, či kryt nějak klepaly, vše je dobře vymyšleno. Tedy až na převážení kola na střeše auta, klasický starší Thule držák kolo sice chytne, ale dost na hraně, my to ještě vždycky pojistili stahovacím páskem, který se naštěstí díky otvorům v rámu upevňuje snadno.

Ale zpět ke kolu. Rám je svařen z alu slitiny řady 6061 T4 a T6. Vyrábí se ve třech velikostech, my měli zapůjčené M, které vyhovuje postavám výšky 165 – 183 cm. To je dost velký rozsah, pro naši výšku 183 cm se jevilo kolo jako použitelné, s geometrií pro techničtější hravou jízdu, širšími řídítky, v případě jezdce atakujícího horní hranici velikostního rozsahu byly trochu níže. Horní trubka, měřeno střed byla dlouhá 590mm, zadní stavba 459mm, tedy jako u většiny kol s Boschem trochu delší, rozvor 1152mm. Při tom se kolo jevilo jako hravé a kratší. Svůj podíl na tom má i položený úhel u hlavy devětašedát stupňů. Velký sloping, kdy je v jedné linii horní trubka se zadními vzpěrami usnadňuje manipulaci s kolem a rám je i takto postavený extrémně tuhý. Nebýt tam motor, tak by člověk řekl že je to stroj na dirt biking, ale proč neskočit i s motorem, tohle kolo je na to stavěno.

Odpružená vidlice Rock Shox Yari disponuje 130mm zdvihem. Vlevo hustíme vzduch, vpravo ladíme kompresi, to je úžasná záležitost, že to nemá každá vidlice. Kotoučovky od Magury pracují s velkými kotouči průměru 200 a 180mm, jsou velmi účinné, i když možná ne tak jemné na ovládání jako některá Shimano vyšších řad. Specialitou jsou ráfky s velkým nápisem Moustache, dvojité, asymetrické, široké 35mm, prostě opět něco navíc z vlastní dílny. Obuty jsou bezdušové Maxxis Rekon šířky 2.8“ se kterými se nám dobře jezdilo v písku. Nepostradatelná je teleskopická sedlovka ovládaná ze řídítek. Řazení Sram GX ? To je skvělá věc s takovým rozsahem, vzadu kazeta velká jak narozeninový dort, o jedenácti patrech. Dole 11, nahoře 46, pro ebike bez přesmykače klíčová záležitost. Spolu s úvodu zmíněnou 14kou vepředu tohlo elektrokolo vyjdede úplně všechno. Motor je klasika Bosch Performance CX, perfektně zakrytována tak nějak se jeví celkově na tom mohutném rámu jako menší. Designově je tento Moustache z pohledu integrace baterky a motoru a celkové estetiky mistrovské dílo, může se leda srovnávat s pohony Brose, nebo Shimano Steps, tam je ale integrace mnohem jednodušší.

Kudy z nudy


Jak se na tom jezdí, to asi tušíte, je to zábavné, nuda přijde možná, až když vám dojde baterka. Na silnici gumy děsně hučí, lidi se otáčí, zda nejede náhodou nějaký kombajn, člověk si hned získá respekt. Takto jsme si užili první desítky kilometrů, jistou výhodou jsou třeba kanály či obrubníky, o kterých prostě nevíte. Díky širokým řídítkům se stroj fajnově kočíruje, navíc ty gumy drží jak přilepené. Na silnici jsme je více přifoukli, jelikož jsou to bezdušáky, tak jsem se strašně těšili, jak si kolo povede v terénu. Písčité stezky v okolí Bezdězu a bývalého voj. prostoru Vrchbělá – Ralsko – Kuřívody, to je neuvěřitelná změť lesních pěšin, kde převládá bílý písek, kameny a různé druhy povrchů. Tam jsme kolo trápili několik dnů. Je to opravdu hukot, třeba když se vám kola boří v písku, ale stále drží ve stopě, tady jsme s radostí v očích mačkali na ovladači výkonu režim Turbo.

Další etapou byly Lužické hory, prudké výjezdy a sjezdy v čedičových kamenech v okolí Chřibské. Zde se ebike pasoval do role horského vůdce, díky velké kazetě jsem si mohli labužnicky vyjíždět uzounké stezky, kdysi pracně vytvořené kluby německých turistů. Gumy parádně sedí, tlumí, ani nebylo třeba je extra podhušťovat, pravda, baterka vám v extrému, pokud jedete stále na plný výkon vydrží třicet kilolemetrů, ale dá se jet i ekonomicky. Dolů to pak byla opravdu zkouška všech šrobků a matiček, nic se ovšem neuvolnilo, občas se dá i něco skočit, bez újmy na zdraví rámu a pohonu. Škoda, že už takovéto hardtaily neexistovaly dříve, možná by ani nevznikla celoodpružená kola  Samedi přímo vybízí hodit starosti za hlavu a jít si zařádit někam do terénu, nemusí to být ani dlouho, jízda na něm je tak intenzivním zážitkem, že netřeba najíždět tolik kilometrů, zábava pro vás začíná třeba hned za domem.


Je bytelné, při tom hbité, živé a tolerantní, pokud se vám něco nepodaří. Každá minuta strávená v sedle Samedi se mění v zábavu, relax a adreanalin. Z tohoto ebiku se prostě nedá slézt, traily si projedete nahoru i dolu, po zemi i ve vzduchu, tohle elektrokolo vám dodá vždy pocit jistoty.

Text a foto: Mike Koukal

(článek vyšel také v tištěném magazínu Electric Bike Action CZ 4/2017)
.

Moustache Samedi 27 OFF 8


Pohonná jednotka: středový elektromotor Bosch Performance Line CX s nominálním výkonem 250 W a maximálním točivým momentem 75 Nm
Řídicí jednotka: Bosch
Baterie: lithium-iontová baterie Bosch s kapacitou 500 Wh
Doba nabíjení: 3,5 h
Životnost baterie: 1000 dobíjecích cyklů
Dojezd: až 110 km (v závislosti na zatížení, profilu trati a jezdeckém stylu)
Nejvyšší rychlost: 25 km/h
Ovládací rozhraní: multifunkční LCD displej Bosch Intuiva s možností nastavení režimu asistence a informacemi o stavu baterie, dojezdu, rychlosti a ujeté vzádelnosti
Rám: 6061 T4 T6 alloy – hydroformovaný rám
Vidlice: RockShox Yari RC 130mm – Motion Control – Solo Air – 27.5 Plus – 15mm Boost
Ráfky: Exkluzivní Moustache 27.5″ – 35mm – Asymetrické – dvouplášťový ráfek – 32 děr – Svařované – Kompatibilní s bezdušovým systémem (s klapkou)
Pláště: MAXXIS REKON 27.5×2.8 – Tubeless Ready – Dual density – Exo protection
Komponentová sada: řazení Sram GX 11 speed 14×11/46, super wide capacity, more range
Kotoučové brzdy: Magura MT4 hydraulické diskové brzdy, o průměru 200/180
Řídítka: Slitinová DB 760 mm – Představec 55 mm
Sedlovka: Teleskopická sedlovka JD YSP03, dálkové ovladání z říditek – 31,6 x 380 zdvih 120 mm
Velikost rámu: S/40 (1,50 až 1,68 m) – M/46 (1,65 až 1,83 m) – L/52 (1,81 až 1,95 m)
Hmotnost: 21 kg
Cena: 121 990 Kč