Minulý rok představený zadní pohon pro silnice a gravel se nyní stává realitou. Na začátku září bude k dispozici pro výrobce rámů. Jde o vůbec první pohon pro elektrokola od značky FSA a nese označení System HM 1.

Značka FSA je u nás dostatečně známá již od devadesátých let, ale v současnosti poněkud zapomenuta. Dalo by se říct, že je takovou výkladní skříní tchajwanské firmy TH Industry, což je mamutí výrobce cyklistických komponentů a její mateřská společnost. Před nějakými cca patnácti lety se začalo FSA profilovat jako světová alternativní high-tech značka pro cyklo komponenty, aspoň v této době jsme jí tak vnímali u nás. Dost často se objevovaly díly FSA na nejvyšších modelech bicyklů známých jmen, postupně se přidávaly nové a nové komponenty, vznikalo mnoho revolučních patentů. Tehdy udělalo kus práce její italské zastoupení, které mělo na starosti evropský trh. Italové si vzali FSA za svou značku a hodně jí dokázali tlačit nahoru. Když člověk vlastnil třeba karbonové kliky od FSA se speciálními keramickými ložisky, měl prostě lepší tuningový díl, jak kdyby měl tu nejvyšší standardní sadu od klasického výrobce. Přesto, že FSA umí nabídnout třeba na silničku kompletní sadu, nyní je novinkou špičková K -Force WE Disc, která vyhrává i v profi pelotonu, tak máme pocit, že už se značka na sériovách kolech v kompletech moc neobjevuje a je spíše záležitostí fajnšmekrů a závodníků. Tým vývojářů FSA rád přijímá výzvy a proto od nového elektropohonu nečekáme nic jiného, než špičkové parametry.

„Nový pohonný systém FSA HM 1.0 představuje vrchol 18 měsíců intenzivního výzkumu a vývoje a také odráží více než deset let zkušeností v segmentu e-kol, ve kterém značka FSA spolupracovala s mnoha výrobci na vývoji elektrokol. Například Bianchi, Focus, Pinarello, Cube, KTM, Fantic a Scott, “ říká Davide Riva, vedoucí prodeje OEM FSA Europe

Celý systém byl vyvinut společností FSA v Itálii, stejně jako baterie, zatímco samotnou výrobu a sklad zajišťuje FSA ze svých poboček v Evropě, Severní Americe a Asii. „To nám dává příležitost být velmi flexibilní a dodávat malým a středním zákazníkům,“ pokračuje Davide Riva.

Systém elektropohonu FSA se skládá ze zadního náboje s výkonem motoru 250W a maximálním točivým momentem 42Nm a zcela integrované dvaceti článkové baterie s kapacitou 250 Wh. Dá se použít ještě přídavná baterie v košíku na lahev, taktéž 250 Wh, třeba na delší jízdy tak získat dohromady slušných 500 Wh. Slušných proto, že celý systém váží pouze 3,98 kg. Vše se ovládá tlačítkem na horní trubce. Nebo lze sílu motoru přepínat v mobilní aplikaci. Tam naleznete i různé údaje, jako stav baterie, dojezd, podrobnou GPS navigaci, servisní menu s přímou komunikací s FSA atd.

Samotný motor je vybaven integrovaným snímačem točivého momentu a dvourychlostními senzory, které se snadno přizpůsobí na měnící se styl jízdy. Po překročení 25 km/h se vypne rozbočovač a jedem za svoje, ovšem s minimálním odporem kde jediným hendikepem je vyšší hmotnost. K dispozici je pět stupňů asistence včetně „ekologického“ zeleného a „vylepšeného“ červeného režimu, který přidává až do maximálního točivého momentu 42 Nm. Dle FSA jde o mimořádně odolný systém ohledně vodotěsnosti a kvality ložisek. Ohromná výhoda FSA je, že jde o komponentovou značku s velmi širokým rozsahem, včetně celé palety systémových zapletených kol. Ty si nyní budete moci koupit i jako elektrická, stačí pak jen konektorem napojit motor. Jsou připraveny sady Vision Metron 40 SL Disc, Trimax 30 Disc, Team 30 Disc a AGX specifické pro gravel stroje, další modely kol se připravují do výroby. Zatím se počítá s první sérií 10 000 motorů a postupným navyšováním.

Foto: FSA