Jedním z nových přírůstků do již tak značně široké řady elektrokol domácí značky Apache je pro letošní rok model Payat. Od pohledu ambiciózní a hodně trailový model elektrokola je v nabídce ve dvou variantách, my jsme sáhli po té lépe vybavené. Co zaujme na první pohled? Tři věci: teleskopická sedlovka (u pevných e-biků Apache novinka), koncepce velkého 29palcového kola vpředu a menšího, 27,5“ vzadu a také nevšední pohon. Sice nevšední, ale český! Domácí výrobce Apache jako jediná značka totiž na svých modelech s přívlastkem Comp nabízí pohonnou jednotku domácího původu Comp Drive System. Výrobce koncem loňského roku představil v pořadí druhý pohon pod označením Comp Drives C18. Exkluzivně je tato novinka nyní montována na vybrané modely elektrokol Apache.

ŠTĚSTÍ PŘEJE ODVÁŽNÝM

Je sympatické, že je to právě Apache, kdo rozjel s Comp Drives jako první sériovou výrobu elektrokol. Vzniká tak unikátní projekt českého e-biku na českém elektropohonu, který v mnohém předčí zahraniční konkurenci. Vývojáři elektrokol Apache rychle pochopili výjimečnost těchto motorů, ať už je to nízká hmotnost anebo technologie inteligentního řazení GSGI, a navrhli zcela novou řadu lehkých trailových elektrokol pod označením Apache Payat Comp.

TERÉNNÍ AMBICE

Apache Payat Comp 1 osloví především jezdce, kteří u elektrokol hledají co nejnižší hmotnost a skvělé jízdní vlastnosti v terénu. Ty jsou garantovány jednak dobrou geometrií rámu, jednak také kombinací předního 29“ kola a plusového zadního 27,5“ kola. To vše se společně s teleskopickou sedlovkou postará o špičkovou obratnost, která jde ruku v ruce s vynikajícím výkonem. Koncepce různých průměrů kol je již celkem známá a osvědčená a v nabídce ji má více značek. Přední devětadvacítka snadněji přejede překážku a celkově má příznivý vliv na stabilitu, zadní sedmadvacítka zase rychleji přenáší sílu motoru, menší kolo má i lepší trakční vlastnosti a na trailu se s ním lépe pracuje. Obě kola používají boost osy, což ještě více umocní tuhost celého e-biku.Geometrie kola je s položenou hlavovou trubkou, aby bylo co nejlépe připraveno na sjezdy, a také krátkou zadní stavbou pro větší obratnost. U modelu Payat konstruktéři zvolili semiintegrovanou baterii, aby se neprodlužovala rám a hlavní trojúhelník zůstal co nejtužší. Nemění se ani výška hlavové trubky. To, že stroj baterii přiznává, není potřeba vnímat jako hendikep. Naopak mu sluší.

SLUŠNÉ OSAZENÍ

Na komponentové skladbě si dali záležet a každý díl má přesně svůj účel. Přední odpružená vidlice SR Suntour Raidon 34 LO-R se zdvihem 130 mm má pevnou osu, zamykání a elegantní blatníček. Řazení bylo svěřeno japonskému Shimanu řady SLX v kombinaci s přehazovačkou Shimano XT a 11 převody. Přední převodník vlastní značky Spec má 38 zubů a jejich tvar zabraňuje nechtěnému padání řetězu především v technických pasážích. Řetěz je od výrobce KMC a nese označení X11e, tedy navržený přímo pro elektrokola. Dalším nezbytným komponentem je teleskopická sedlovka Spec Soil se zdvihem 120 mm a ovládáním umístěným na levé straně řídítek. Brzdy jsou od Shimana, zapletená kola od Remerxu s náboji Formula. Přední plášť má rozměr 29 × 2,35“ a objemnější zadní pak 27,5 × 2,7“ a pyšní se označením plus. Pro snadné ovládání elektrokola jsou použita široká řídítka v kombinaci s krátkým představcem. Pomyslným bonusem jsou ergonomicky tvarované gripy a kvalitní lehké sedlo Ergon.

SÍLA STŘEDU

Kompaktní pohonná jednotka Comp Drive C18 o nominálním výkonu 250 W a krouticím momentu 80 Nm váží nevídaných 2,9 kg, a poráží tak svoje konkurenty. Do rámu je usazena pod úhlem 40 stupňů a plynule navazuje na spodní rámovou trubku. Tím bylo dosaženo maximální možné světelné výšky e-biku, což jezdec ocení především v technicky náročných pasážích na kamenech, skalkách a kořenech. Spodní část pohonné jednotky je chráněna odolným plastovým krytem. Baterie o kapacitě 576 Wh (36 V/16 Ah) není záměrně do spodní rámové trubky zcela integrovaná, čímž výrobce dosáhl další hmotnostní úspory. Ovládací jednotka je umístěna na levé straně řídítek a kromě informací, na které je jezdec zvyklý z běžného tachometru, nabízí pět režimů asistence a navíc informaci o zařazeném převodu. Je vybavena technologií Bluetooth, která umožňuje propojení s chytrým telefonem.

HURÁ DO TERÉNU!

Již při prvním nasednutí nás krátký posed a skvělé usazení za řídítky nadchly. Stáčíme řídítka z cyklostezky a vjíždíme nejprve do lehčího terénu. Přední kolo výborně vede stopu, zadní naopak skvěle zabírá a nepodkluzuje. I přesto, že se jedná o elektrokolo s pevnou zadní stavbou, je jízda díky plusovému zadnímu plášti velmi příjemná a vůbec ne nepohodlná. Rychle sjíždíme k terénní vlně, kde si chceme vyzkoušet, jak si Payat vede v letu. Dostat ho do vzduchu je velmi snadné, ovladatelnost je prostě úžasná. Svou roli hraje nízká hmotnost, rozložení těžiště a geometrie. I dopady na zadní kolo jsou bez problémů.

Ještě zkoušíme střídat úzké klopenky na staré bikrosce, pláště se zařezávají do hlíny a dobře drží ve stopě, tady je jasně vidět výhoda menšího zadního kola. Payat je výborně ovladatelný i na menším prostoru a také výborně, až raketově zrychluje. Odměnou je pak vyjíždění trailu do kopce. Rám má sedlový úhel klasických 73°, můžeme tak šlapat v ideální ose pod sebe. Lahůdkou je ovšem sjezd, kde záleží především na odvaze jezdce, jak moc důvěřuje svému stroji a svým schopnostem, protože Payat projede vše. Položená vidlice (úhel 67°) se postará o to, abyste zůstali bezpečně v sedle a sjeli vše, co je potřeba.

Po našich předchozích zkušenostech s pohonem Comp Drive C17 jsme věděli, že řazení bude plynulé a prakticky bez jakýchkoli rázů, v tom nás tedy pohon C18 jen utvrdil. Při řazení má jezdec pocit, jako by řadil na běžném horském kole. Řadicí senzor (od Gearsensor.com) totiž během vždy při změně převodu sníží výkon pohonu na nezbytně dlouhou dobu v řádu zlomků vteřiny, a umožní tak jezdci přeřadit s minimálním tlakem na řetěz. Během celého našeho testování jsme nezaznamenali ani jedno zaváhání. Mírnou nedůvěru jsme nejprve měli k výkonu takto malého a lehkého pohonu. O to víc nás překvapil jeho rychlý nástup hned po prvním šlápnutí a především pak neúnavnost v prudkých výjezdech. Nejvíce jsme jezdili na třetí a čtvrtý režim asistence. Ten nejvyšší jsme pouze vyzkoušeli, ale s ohledem na jeho až zbytečně velkou dopomoc jsme ho takřka nepoužívali. I přesto, že ovládání elektrokola pomocí chytrého telefonu umístěného na řídítkách více ocení spíše cykloturisté než milovníci náročného terénu, neodolali jsme a i tuto variantu jsme vyzkoušeli. Nejprve jsme do našeho telefonu nainstalovali potřebnou aplikaci Comp APP a po jejím spuštění chytrý telefon spárovali s ovládací jednotkou. Kromě základních informací o stavu baterie, aktuální rychlosti, režimu asistence, výkonu pohonu a zařazeném převodu aplikace zaznamenává také informace o tom, kudy jezdec jel, jakou měl průměrnou rychlost a kadenci šlapání. Navíc se může dozvědět informace o pohonné jednotce, ovládací jednotce a v neposlední řadě také o baterii. Další neméně zajímavou funkcí je možnost nastavení parametrů snímače řazení Gearsensor.com GSGI.

VERDIKT

V případě, že rádi jezdíte v terénu a „konfekční“ horské elektrokolo vám nestačí, bude pro vás Apache Payat Comp 1 skvělou volbou. Za rozumnou cenu totiž získáte skutečné trailové elektrokolo s veškerou výbavou, kterou pro terénní ježdění potřebujete. Jediná výtka míří k nedostatečné šíři ráfků a také řídítek – oba parametry by bylo záhodno posílit. Stejně tak alespoň kotouč přední brzdy by si zasloužil větší průměr. Payat je lehký, má přesné a tiché řazení a díky zvoleným komponentům i v porovnání s ostatními elektrokoly v této kategorii nižší provozní náklady. Nastavování pohonu a jeho vlastností si můžete užívat donekonečna, pokud patříte mezi „ladiče“. Stejné je to i s aplikací pro mobilní telefony. Tak tedy klobouk dolů, Apache se opět ukázal jako ten, kdo má odvahu a jde s dobou!

text: Zdeněk Dokoupil, Mike Koukal, foto: Mike Koukal

APACHE PAYAT COMP 1

Cena: 64 990 Kč

Pohonná jednotka: středový pohon CompDrive C18 s nominálním výkonem 250 W a maximálním krouticím momentem 80 Nm

Snímač řazení: Gearsensor.com GSGI, patentovaná technologie

Baterie: Apache Power s články LG a kapacitě 576 Wh (36 V/16 Ah) Li-Ion

Ovládací jednotka: Comp RM-1 nebo Comp Side s možností volby jízdního režimu, se zobrazením zařazeného převodu a informací o doporučeném přeřazení a rychlosti, kadenci, vzdálenosti, stavu baterie, zvoleném stupni asistence a aktuálním výkonu pohonu, možnost propojení s chytrými mobilními telefony prostřednictvím rozhraní Bluetooth

Řídicí jednotka: integrovaná Comp Drive

Životnost baterie: až 1000 dobíjecích cyklů

Doba nabíjení: 6–8 hodin

Nejvyšší rychlost asistence: 25 km/h

Dojezd: až 160 km (záleží na hmotnosti jezdce, profilu trati, stylu jízdy a dalších faktorech)

Rám: pevný rám s trailovou geometrií, vyrobený ze slitiny Alu 6061, tapered hlavová partie, vnitřní vedení bovdenů, pevná zadní osa standardu Boost 12 × 148 mm

Odpružená vidlice: vzduchová vidlice SR Suntour Raidon 34 LO-R se zdvihem 130 mm, vnitřními kluzáky o průměru 34 mm a pevnou osou standardu Boost 15 × 110 mm

Zapletená kola: ráfky Remerx RX 2027 o šíři 27 mm, náboje Formula Boost, přední 29″, zadní 27,5″

Pláště: Schwalbe Nobby Nic, přední 29 × 2,35″, zadní 27,5 × 2,7″

Komponentová sada: jedenáctirychlostní Shimano Deore SLX M7000/XT M8000GS, kazeta s rozsahem 11–46 zubů, řetěz KMC X11e

Kotoučové brzdy: Shimano Deore M6000, průměr brzdových kotoučů 180 mm

Kliky: Spec o délce 175 mm, převodník 38 zubů, NW proti padání řetězu

Řídítka: Spec Soil, šířka 740 mm, průměr 31,8 mm

Představec: Spec Soil, délka 50 mm

Sedlovka: teleskopická Spec Soil, zdvih 120 mm, průměr 30,9 mm, délka 420 mm

Sedlo: Ergon SMC40Gripy: Ergon GA20

Hmotnost: 20,5 kg

Barva: žlutá (písková)

Dostupné velikosti: 18 a 20″

Výrobce: BP Lumen s.r.o. www.apache-bike.cz

(test také vyšel v tištěném magazínu Electric Bike Action 1/2019)