Německou značku Kettler asi netřeba blíže představovat, u nás jí známe krom cyklistiky také z jiných oblastí. Špičkou je v produkci fitness vybavení i třeba zahradního nábytku, kola jsou ale pro ní neméně důležitá. Traveller je model vyloženě městský, tedy kategorie,  ve které má Kettler největší tradici. Značka, která se stala symbolem pro bytelná městská kola a byla u nich průkopníkem v oblasti využití hliníkové slitiny se snaží být na špici i v době elektrických pohonů

U Kettleru najdeme čtyřiadvacet modifikací elektrokola určeného primárně do města. Jednotlivé varianty mají společného jmenovatele a tím je kvalita. Kettler ani u jednoho modelu nenabízí kompromis v podobě např. levnějšího pohonu, či chudšího vybavení, vše je na špičkové úrovni a zákazník za to také patřičně zaplatí. Ani jeden model nejde s cenou dolů pod sedmdesát tisíc korun.  Kettler je určen pro zákazníky, kteří ví, co chtějí. Značka s dlouhou tradicí je zárukou klidného užívání elektrokola, kde nehrozí popotahování v případě závad a reklamací. Dostatečnou jistotou krom pověsti této německé značky s přívlastkem „Made in Germany“ by měla být i desetiletá záruka, která platí u všech elektrokol Kettler. Výrobce dává u této kategorie přednost výhradně středovým pohonům. U pánských rámů je to pouze motor Bosch a baterie umístěná na spodní rámovou trubku, v případě dámských variant jsou dvě alternativy pohonu, Bosch a Panasonic. Baterie je v tomto případě zasunuta buď do zadního nosiče a nebo za sedlovou trubkou.

U městského elektrokola si můžeme představit různý typ uživatelů. Záleží na úhlu pohledu. V západních zemích se jedná o masové použití a především dopravní prostředek pro přesun do zaměstnání, či školy, nebo za nákupy. Počítá se tedy se všemi věkovými kategoriemi, bicykly jsou tak různorodé jak po stránce designu, tak i vybavení. Aby byly atraktivní pro všechny generace. U nás je přístup konzervativnější a hlavními uživateli jsou spíše lidé od středního věku, ve velké míře ženy. Lidé mladší stále dávají přednost většinou sportovnímu pojetí cyklistiky a nebo na kole nejezdí vůbec, to se přenáší i do oblasti elektrokol. Prosadit tak městské elektrolo je u nás stále těžší, než to terénní. Při tom mnohdy by právě to městské plnilo lépe svou funkci.  Kettler Traveller  je skvělý stroj, který právě dokáže oslovit všechny generace. Nechybí mu „šmrncovní“ design ani technická vyspělost. Nic nepostrádá a nemá ani nic zbytečného navíc, pojďme se na něj podívat zblízka

Jedná se nízkonástupové elektrokolo, tedy masivní hliníkový  rám, upraven hydroformingem do optimálních tvarů, kdy hlavní rámová trubka tvoří pouze jeden blok materiálu.  V případě tohoto stroje je materiál optimalizován tak, aby rám byl v nejlepší poměru tuhosti vůči hmotnosti, není tak zbytečně předimenzován příliš tlustými trubkami.V katalogu je Traveller veden jako dámské elektrokolo, u nízkonástupových rámů se to sice takto označuje, ale nějak jsme si již zvykli brát tyto a podobné stroje jako unisex, tedy městské univerzály.  Kettler to vlastně i potvrzuje designem, kdy barevné sladění působí zcela neutrálně. Bílý rám a zadní nosič jsou nalakovány do bílé, k čemuž skvěle ladí sedlo, pláště a gripy, vše ve světle hnědé. Kožené sedlo a ergonomické kožené gripy nejen pěkne vypadají, ale přispívají i komfortu při jízdě.

V zadním nosiči se nachází baterie Bosch o kapacitě 400 Wh / 11 Ah, od té vedou kabely vnitřkem zadního blatníku dolů k motoru.  Jedná se o středový pohon Bosch, který není sice tak dravý, jako jeho silnější modifikace určena do terénu, ale pro účely městského elektrokola je verze  Active stále to nejlepší. Úsporný pohon a při tom  disponující dostatečnou silou. Baterie napájí také přední a zadní osvětlení od značky Axa. „Sicher ist sicher“, například z hlediska komfortu je Kettler dobře vybaven. Široké odpružené kožené sedlo je ještě doplněno o odpruženou sedlovku. Stejně tak brzdy, vzadu můžeme kombinovat účinnou hydraulickou brzdu a ještě si nohami dobrzďovat za pomocí klasického torpéda. I tvar gripů a zalomení řídítek přispívá k dobré ovladatelnosti a kontrole jízdy.   Komfort tohoto modelu podtrhuje řazení v zadním náboji, zde osmirychlostní Shimano Nexus. Brzdy jsou z německé produkce, legendární hydraulické Magury HS22, které si to směle mohou rozdat s mnohými hydraulickými kotoučkovkami. Neméně důležité jsou ráfky a pláště, přeci jen každé elektrokolo je těžší kolos, kde jsou ráfky a pláště extra zatěžovány ve větší rychlosti.  Kettler používá bytelný typ ráfků s dvěma stěnami. Pláště jsou neméně důležité. V tomto případě Schwalbe City Lite, s reflexním pruhem na bocích, které nám možná při testování i zachránily život. Při sjezdu ze strakonické výpadovky na vedlejší silnici směrem na Lipence nám řidič nedal přednost a bylo to opravdu na centimetry, v poslední chvíli si řidič SUV z boku všiml reflexních pruhů na pláštích. Přední a zadní osvětlení nebylo z úhlu tak patrné. Kettler je bezpečné kolo, super stabilní, s výbornými brzdami a ovládáním, jedna taková situace vydá za deset jízdních testů.

Pokud vám připadají nízko nástupová elektrokola příliš monstrózní, je to jen optický klam. Tohle je hbité jako laňka. Díky absenci horní štangle je manipulace hračkou, nejen vystupování a nastupování, ale i třeba přesun po schodech do sklepa, dobré je i madlo na zadním nosiči, za které lze kolo chytit. Zadní nosič má papírovou hmotnost 18kg, my jsme zkoušeli vozit děti s taškou na zádech, které mají ke 35kg a pohoda, spolu se sto kilovým jezdcem na Turbo režim bylo kolo stále schopno vyjet prudký kopec, i když samozřejmě na nejlehčí převod. Výhoda je opět stabilita, ta se pozná právě v téhle malé rychlosti do výjezdu a s nákladem. Na zadní nosič lze naklapnout i různé brašny atd, pokud si zakoupíte systém I-Rack,  který je s nosičem kompatibilní, ale i klasické na něj dáte, akorát, že ne tak rychle. Posed je dalo by říct neutrálně komfortní, řídítka jsou vysoko, ale ne příliš vysoko. Některá městská elektrokola mají kopkit navržen tak, že se potom řízení kola stává nestabilním. Zde je to opravdu jak na horské dráze,  sedíte krásně vzpřímeně, kocháte se krajinou, kolo vám ukrajuje kilometry, máte o všem přehled, ale když potřebujete třeba prudce zastavit, nebo změnit směr, stále máte řídítka pod kontrolou. Zpočátku jsme si museli na jejich zakřivení a šířku zvyknout, ale takhle vlastně ruce co nejméně namáháte, protože mají přirozenou polohu. Gripy jsou ergonomicky rozšířeny a drží se opravdu pevně.  Ani kůže nijak neklouže. Popisovat dojezdy a výkony asi nemá smysl, jde o klasický Bosch se čtyřmi režimy asistence, s ovládáním na řídítkách, kde na pravé straně řídítek ovládáme i osm rychlostí zadní převodovky.  Pokud zařadíte nejtěžší převod, budete otáčet klikami stejně ladně, jako na klasickém kole. Jelikož má pohon nasazený pastorek 20 zubů (reálně 50), tak bude jízda podobná jako otáčení velkou plackou. Do kopce to půjde také, především díky výborné převodovce a sladěnému pohonu. Převodové poměry jsou nastaveny přesně dle zaměření tohoto elektrokola. 

Co nás mile překvapilo, byly ráfkové hydraulické Magury,  hit devadesátých let u závodních kol se časem usídlil u kol turistických. Všechny neduhy kotoučovek tak odpadají, ale stále máme větší brzdný účinek, než u klasických véček. Magury HS11 mají velkou sílu, pokud budeme chtít sjíždět třeba nějaké horské sedlo v Alpách a nechceme zahřívat tolik ráfek, můžeme si zároveň přibržďovat zadním torpédem. Brzdy mají i delší páky, což se uživatelsky jeví jako příjemné. S Kettlerem jsme projeli, co šlo, i hrubší pěšiny, tak se nám také jednou stalo, že jsme procvakli duši. Byla málo nahuštěná. Jinak pláště disponují ochranou proti defektu a jen tak nepíchnete, pokud ano, tak počítejte s tím, že musíme u zadního kola sejmout i segment u nábojové převodovky, ten se skládá ze třech dílů. Vše je barevně označeno, ale kdo to nikdy neviděl, bude pár minut tápat. Přední vidlice by také mohla mít páčku blokace, ale to jsou detaily, jedná se o super kolo, které se možná někomu bude zdát drahé, než si ovšem na něj sedne.

Text: Pavel Nekvinda, Foto: Mike Koukal

Kettler nám zde naservíroval zajímavé menu,  na dlouhé cesty, krátké vyjížďky, či fitness výlety, všude se budete s tímto strojem cítit dobře.  Pokud vám je city elektrokolo cizí, možná mu přijdete na chuť právě díky tomuto elegánovi, stejně jako my.

KETTLER TRAVELLER E LIFE FL

Cena: 74 990 Kč

Motor: Bosch Center Active Motor, 36V/250W

Baterie: Bosch 400 Wh, 2,6 kg

Životnost baterie: 1000 dobíjecích cyklů

Doba nabíjení: 3-4 hodiny

Řídící jednotka: Bosch

Nejvyšší rychlost: 25 km/h

Udávaný dojezd: 175km

Řazení: Shimano Nexus 8speed

Brzdy: Magura HS11, hydraulické ráfkové

Náboje: Competition SL/ Shimano Nexus 8

Ráfky: Mach1, dvoustěnné

Pláště: Schwalbe City Lite

Ovládací rozhraní: Bosch Intuvia, ovladač na řídítkách s LCD displejem

Vidlice: Suntour CR88 E25

Rám: Aluminium Hybritec KG II B, dámský 28“¨

Hmotnost: 25,5 kg

Záruka: 10 let

Kontakt na dovozce: www.kettler.cz