Před třinácti lety jsme se mohli na vlastní oči podívat, jak probíhá montáž legendárních převodovek Rohloff. Ty jsou stále velmi oblíbené v klasickém provedení, s nástupem nového elektronického řazení Rohloff E-14 také však plně synchronizovány s elektromotory Bosch. Základ však stále zůstává a čas moc nehraje roli, pokud vymyslíte něco takhle mechanicky dokonalého, stává se to nesmrtelným, podobně jako hodinový strojek, který žije staletí prakticky beze změn.

Nabídka návštěvy sídla značky Rohloff  se nedala odmítnout.   Vidět na vlastní oči místo kde vznikají  legendární   nezničitelné náboje a řetězy se každému nepoštěstí. Proto jsme  dlouhou noční cestu plně obsazeným mikrobusem  do půli Německa absolvovali v dobré náladě a očekávání nepoznaného

Postupně jsme se prokličkovali oblastmi bývalého  NDR a přejeli  dnes již neviditelnou hranici do západní části, kde bylo našim cílem město Kassel. Na německou placatost je  překvapivě zasazeno do kopcovité krajiny a na jeho okraji nalezneme mezi  nízkými vilkami výrobní závod, který ještě svítí novotou.  Však je také starý pouze dva roky, což je vidět i  podle zatím rozestavěného okolí. Integrace do jedné moderní budovy je jistě přínosem, protože Rohloff dříve produkoval své »zázračné«  komponenty  na jiném místě v několika oddělených budovách. Všudy přítomné logo létajícího havrana se váže k příhodě kdy se zaměstnancům podařilo odchovat havraní mládě vypadlé z hnízda v areálu původního výrobního závodu.  Přijíždíme zrovna když u stolu spořádaně svačí  necelá desítka zaměstnanců,  všichni mají stejný obsah sáčků, je vidět že odbory fungují v Německu ku prospěchu věci.

Ujímají se nás hned dva inženýři, Carsten Geck a Marco Rauch, kteří nám nejprve ukazují díly náboje v show roomu a pak nás provází halou. Všudy přítomná čistota a pořádek a dokonalý systém na nás působí jako kdyby se tu vyráběly nějaké drahé strategické součástky.  Rohloff má dobře promyšlenou logistiku a na nové budově je to znát. Montážní hala, šatny sociální zázemí, podzemní garáže, umělé jezírko pro zjemněni celkového pohledu na stavbu. To ale není všechno, součástí je expediční stanoviště, recepce, kanceláře v prvním patře včetně oddělení pro vývoj. V přízemí je i reklamační oddělení se servisní  dílnou. Zakladatel firmy je otcem myšlenky týkající se náboje Rohloff. (Společnost Rohloff GmbH byla založena v roce 1986 Bernhardem a Barbarou Rohloff) Zároveň během tří let dokázal navrhnout a sestavit z různých průmyslových zbytků stroj na výrobu řetězů, které se vyznačují excelentní kvalitou. Tento stroj je ve firmě jako modla, talisman a je to i  malý zázrak.

Rohloff se zabývá vývojem, montáží a distribucí, ne výrobou. Jednotlivé díly přijdou od německých dodavatelů  a v mateřském podniku se pečlivě zkompletují. Všudypřítomná je stoprocentní kontrola a vědomí, že každý zaměstnanec je náležitě hrdý na to co dělá. Většina  jsou  cyklisté o čemž svědčí kupa zaparkovaných kol venku, většina s nábojem Rohloff samozřejmě. Raritou je, že značka má do dnešního dne zatím jen dvě reklamace, které nedokázala pozitivně vyřešit. 

Kompletně zarezlý náboj,  do kterého  místo oleje nalil majitel vodu  a po zimě již nevyjel. A pak náboj spečený v důsledku velkého žáru. Majitel měl v dřevené kůlně lanem zamčené kolo, zlodějům se ho nepodařilo ukradnout, tak mu kůlnu alespoň podpálili.  O úspěšnosti svědčí přes 60 000 prodaných nábojů, produkce jde z 80%-ti procent do německy mluvících zemí. Švýcarsko, Německo, Rakousko. Dále pak Dánsko, Skandinávie a státy v Beneluxu. V poslední době je znatelný nárůst V USA a Kanadě. Pár nábojů šlo i do Japonska. Několik desítek jich jezdí i u nás. Strategie je taková, že  firma nebude vyvíjet varianty s počtem rychlosti 3-8. Nechce a nemůže konkurovat levnějším nábojům Shimano apod., protože chce využívat přednosti 14ti rychlostního náboje a udržet vysokou kvalitu. A proto bude vždy dělat produkty, které jsou na cely život.

Výhody přehazovačkového systému (nízká váha, dobrá účinnost, rozsah převodů) dlouho převažovaly nad dlouho známými nevýhodami převodových nábojů (vysoké nároky na údržbu, nízká odolnost, vysoké opotřebení apod.) a náboje s vnitřním řazením tak nebyly vzhledem ke své nízké technické úrovni pro přehazovačkový systém vážnou konkurencí. Nicméně doba pokročila, s ní pokročil i vývoj, a výhody nových konstrukčních řešení, jako například bezúdržbovost, dlouhá životnost, nízké provozní náklady apod. jsou nesporné. Především proto se převodovkové systémy, zejména v posledních letech, stále více objevují na kolech různých výrobců (GT, Nicolai, Honda, Race Bike, SR Suntour apod.) Jedním z dodavatelů těchto nábojů je i německá firma Rohloff…

Náboj  je výsledkem mnoha let bádání a vyvíjení. Jeho první představení nedatuje rokem  1997, malosériová výroba byla zahájena o dva roky později.  . Přesvědčivé vlastnosti náboje jako vysoká spolehlivost, snadné užívání, optimální odstupňování, široký rozsah převodů ( 526%), rychlé přeřazování, relativně nízká váha a vysoká účinnost vstoupily ve známost profesionálů i hobby jezdců a postupně si získávají oblibu.  Technologie převzatá z automobilového průmyslu – plně uzavřené převody pracující v olejové lázni – zaručuje dlouhou životnost za jakýchkoliv extrémních jízdních podmínek. Protože zařazený převod je aretován uvnitř samotného náboje, je jeho ovládání téměř bez údržby a seřizování. Pravidelný rozestup mezi jednotlivými převody (13,6%) dává samotnému jezdci jistotu jízdy v jeho výkonnostním optimu, široký rozsah okamžitě dostupných převodů mu pak umožňuje bezprostředně reagovat na každou jízdní situaci. Nejde o jeden model, v nabídce najdeme rozdílné  náboje Speedhub 500/14 (momentálně 54 verzí), které jsou založeny na systému modulárních částí. Nejdůležitější  je vlastní 14-ti rychlostní planetová převodovka, postavená buď na hřídeli se závity pro upínací matice nebo na ose pro rychloupínač. Všechny verze se dodávají buď s dlouhým kotvícím ramenem nebo OEM kotvící destičkou různých provedení. Náboj je možno dodat s víkem uzpůsobeným pro montáž kotoučové brzdy. Barevné provedení lze zvolit buď stříbrné (leštěno), červené RAL 3020 (prášková barva) nebo černé (eloxováno). Náboje jsou k dispozici jak s vnitřním řazením a bajonetovými spojkami na lankách, tak s řazením vnějším, které je nezbytné použít v kombinaci s kotoučovou brzdou).

Slogan značky Rohloff , „Tolik předností – kolik rychlostí“, může někomu znít  podbízivě, ale opravdu jde o převratnou záležitost, které k většímu rozšíření brání  asi jen  konzervativní přístup zákazníků. Dalo by se říci i vysoká cena, ale pokud srovnáváme se špičkovými komponenty které náboj při montáži nahrazuje a spočítáme si také životnost dojdeme k zajímavým číslům. Náboj umí nabídnout pohodlnost při každodenním používání, ať je to  city bike, cestovní a turistická kola, či lehocipecy a  skládačky, všude tam najde uplatnění. Stranou nezůstává ani výkonnostní  horská cyklistika, sjezd, freeride, 4x, maratón.  Ověřená je také možnost použití na tandemech. Hodí se pro všechny druhy silničních, cestovních a rychlostních tandemů, kterým poskytne lehkost šlapání na úrovni přehazovačkového systému – pracovní účinnost 95 – 99%.  Méně je někdy více a 14 účinných převodů bez vzájemného překrytí je velmi efektivní. Navíc ještě s rychlejším a jistějším řazením než u všech ostatních systémů na trhu.  Kde jinde   nalezneme možnost řazení o stupeň nebo několik stupňů pouze jediným pohybem se stejnými rozestupy mezi převody ? Dobře se poslouchá i možnost libovolného řazení za každé situace, i za klidu. Nejenom světoběžník potřebuje řazení poskytující tisíce kilometrů bez nároku na seřízení a údržbu. Zajímavé je si spočítat náklady na údržbu při ujetí 10.000 km. S Rohloff Speedhub je to pouze 0,04 Kč/km, s přehazovačkou 0,80 Kč/km.    A co třeba výhodný hmotnostní poměr – cca 120g na 1 převod – 27-rychlostní přehazovačkový systém cca 100 g na 1 efektivní převod, 7-rychlostní náboj cca 250 g.  K zamyšlení stojí také extrémně vysoká pevnost zadního kola (výplet 32 paprsků, délka osy 135mm, symetricky umístěné vysoké příruby náboje). Vhodný k montáži na většinu bicyklů. Cena náboje se pohybuje  od 19 990 Kč dle verze. Hmotnost od 1,8 kg. Detailní informace najdete na webových stránkách výrobce www. rohloff.de.  ( text z roku 2006 zůstal nezměněn)

Text a foto: Mike Koukal

B

Velmi důležitou roli ve snadnosti ovládání bicyklu hraje převodový systém. Rozdíl mezi nejlehčím a nejtěžším převodem (rozsah převodů) a odstupňování  hrají významnou v situacích, kdy mají být převody šité na míru (např. rychlostní závody).

Odstupňování převodů určuje rovnoměrnost přechodu mezi jednotlivými stupni. Výběr z celého rozsahu převodů, jejich počet a odstupňování může omezit snadnou ovladatelnost bicyklu. Pro docílení nerušené jízdy musí být zařazení odpovídajícího převodu za každé situace (včetně klidu) maximálně lehké a intuitivní.

Leží-li rozsah převodů nad 500 % a jsou-li rovnoměrně mezi sebou odstupňovány s rozdílem menším než 15 %, mají sportovci stejně jako hobby jezdci dostatečný prostor pro změnu rychlosti v přesně takovém okamžiku, kdy to potřebují, a to bez ohledu na podmínky a aniž by změnili frekvenci šlapání.

Srovnání mezi 27-rychlostním systémem s přehazovačkou a vícerychlostní nábou Rohloff Speedhub 500/14: mezi rozsahem a počtem využitelných převodových stupňů neexistuje žádný rozdíl. Pro více rychlostní náboj Rohloff Speedhub 500/14 hovoří optimální rozložení rychlostí a řazení s možností jediného otočení řadícího gripu a to libovolně v klidu nebo při šlapání, což je u přehazovačkového systému nedosažitelné.

Celý rozsah převodů lze podle individuálních požadavků jezdce, kombinací počtu zubů na pastorku a na převodníku, jednoduše změnit do rychla nebo naopak do pomala a to v daleko větší  míře než u přehazovačkového systému.